Discursive virtual subject and effects of meanings on public cleanliness in sharing posts on social networks
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-13Keywords:
Social network, Discourse Analysis, Discursive virtual subjectAbstract
The popularization of the internet and, consequently, of social networks founds a socio-interactive space with the conditions to produce discourses that, by establishing new discursivization mechanisms, are decisive for the emergence of an entity characteristic of this place: the discursive virtual subject, the result of these new relationship forms. This, therefore, brought several implications to cyberspace, especially regarding shared information, which express ideological positions that are sometimes laden with discriminatory and prejudiced discourses, as they occur in face-to-face interactions. In this work, we seek to highlight these positions of intolerance through the analysis of a post on the profile of the Municipality of Araguaína-TO. For this, we assume that the act of sharing a post can be a means of expressing the ideological/discursive position of the sharer; that is, a post such as a photo, drawing, charge or other type not only concerns the discursive position of who produces the materiality, but also of who reproduces it, giving it visibility, when sharing it on their social network profile.
Downloads
Metrics
References
ANGELO, E. Redes sociais virtuais na sociedade da informação e do conhecimento: economia, poder e competência informacional. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 21, n. 46, p. 71-80, mai./ago., 2016. DOI https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n46p71
DESIDÉRIO, P. M. M. Uma leitura do sujeito virtual nas mídias sociais e as contribuições da Análise do Discurso. Cadernos de comunicação, v.17, n.18, jan–jun 2013. DOI https://doi.org/10.5902/2316882X9308
DIAS, C.; DO COUTO, O. F. As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão-SC, v. 11, n. 3, p. 631-648, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/b7JNN6VHZd6ttMwTw85PwCQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 jan. 2022.
FERNANDES, C. A. ; DE SÁ, I. Análise do Discurso: reflexões introdutórias. Campinas-SP: Pontes Editores, 2021.
GASQUE, K. C. G. D. Internet, mídias sociais e as unidades de informação: foco no ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends. 10:2 (2016) 14-20. DOI https://doi.org/10.36311/1981-1640.2016.v10n2.03.p14
GOULART, E. E. O docente nas mídias sociais. In: GOULART, E. E. (org.). Mídias sociais: uma contribuição de análise. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.
NETO, M. R.; BARRETO, L. K. S.; DE SOUZA, L. A. Amaral. As mídias sociais digitais como ferramentas de comunicação e marketing na contemporaneidade. Revista Científica das Escolas de Comunicação, Artes e Educação da Universidade Potiguar, ano 4, n° 2, jun/nov. 2015. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/quipus/article/view/1273.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 9. ed. Campinas-SP: Pontes, 2010.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. 9. ed. Campinas-SP: Cortez, 2012. DOI https://doi.org/10.22456/2238-8915.29365
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Traduzido por Eni Puccinelli Orlandi et al. 5. ed. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2014a.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 5. ed. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2014b. (p. 59-158).
PREFEITURA DE ARAGUAÍNA (nossaaraguaina). 2022. “NAM, MOÇO!”. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CZHhbFmLzjg/.
RECUERO, R. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SOUZA, J. 2015. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/p/zwIevyBD7w/.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aurílio Soares da Silva, Janete Silva dos Santos , João de Deus Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.