Discursive virtual subject and effects of meanings on public cleanliness in sharing posts on social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-13

Keywords:

Social network, Discourse Analysis, Discursive virtual subject

Abstract

The popularization of the internet and, consequently, of social networks founds a socio-interactive space with the conditions to produce discourses that, by establishing new discursivization mechanisms, are decisive for the emergence of an entity characteristic of this place: the discursive virtual subject, the result of these new relationship forms. This, therefore, brought several implications to cyberspace, especially regarding shared information, which express ideological positions that are sometimes laden with discriminatory and prejudiced discourses, as they occur in face-to-face interactions. In this work, we seek to highlight these positions of intolerance through the analysis of a post on the profile of the Municipality of Araguaína-TO. For this, we assume that the act of sharing a post can be a means of expressing the ideological/discursive position of the sharer; that is, a post such as a photo, drawing, charge or other type not only concerns the discursive position of who produces the materiality, but also of who reproduces it, giving it visibility, when sharing it on their social network profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aurílio Soares da Silva, UFNT

Doutorando em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Literatura (PPGLLIT) da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Janete Silva dos Santos , UFNT

Doutora em Linguística Aplicada (Unicamp). Docente do curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Leras e Literatura (PPGLLIT) da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

João de Deus Leite, UFNT

Doutor em Estudos Linguísticos (UFU). Docente do curso de Letras, colaborador do Programa de Pós-Graduação em Letras e Literatura (PPGLLIT) e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais (PPGDire) da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

References

ANGELO, E. Redes sociais virtuais na sociedade da informação e do conhecimento: economia, poder e competência informacional. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 21, n. 46, p. 71-80, mai./ago., 2016. DOI https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n46p71

DESIDÉRIO, P. M. M. Uma leitura do sujeito virtual nas mídias sociais e as contribuições da Análise do Discurso. Cadernos de comunicação, v.17, n.18, jan–jun 2013. DOI https://doi.org/10.5902/2316882X9308

DIAS, C.; DO COUTO, O. F. As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão-SC, v. 11, n. 3, p. 631-648, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/b7JNN6VHZd6ttMwTw85PwCQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 jan. 2022.

FERNANDES, C. A. ; DE SÁ, I. Análise do Discurso: reflexões introdutórias. Campinas-SP: Pontes Editores, 2021.

GASQUE, K. C. G. D. Internet, mídias sociais e as unidades de informação: foco no ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends. 10:2 (2016) 14-20. DOI https://doi.org/10.36311/1981-1640.2016.v10n2.03.p14

GOULART, E. E. O docente nas mídias sociais. In: GOULART, E. E. (org.). Mídias sociais: uma contribuição de análise. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

NETO, M. R.; BARRETO, L. K. S.; DE SOUZA, L. A. Amaral. As mídias sociais digitais como ferramentas de comunicação e marketing na contemporaneidade. Revista Científica das Escolas de Comunicação, Artes e Educação da Universidade Potiguar, ano 4, n° 2, jun/nov. 2015. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/quipus/article/view/1273.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 9. ed. Campinas-SP: Pontes, 2010.

ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. 9. ed. Campinas-SP: Cortez, 2012. DOI https://doi.org/10.22456/2238-8915.29365

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Traduzido por Eni Puccinelli Orlandi et al. 5. ed. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2014a.

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 5. ed. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2014b. (p. 59-158).

PREFEITURA DE ARAGUAÍNA (nossaaraguaina). 2022. “NAM, MOÇO!”. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CZHhbFmLzjg/.

RECUERO, R. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

SOUZA, J. 2015. Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/p/zwIevyBD7w/.

Published

2024-04-09

How to Cite

SILVA, A. S. da; SANTOS , J. S. dos; LEITE, J. de D. Discursive virtual subject and effects of meanings on public cleanliness in sharing posts on social networks. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1813, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-13. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/70594. Acesso em: 21 nov. 2024.