The relation between reading and textual production in the university

aspects related to intersubjectivity

Authors

  • Lia Emília Cremonese

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL33-v12n1a2018-25

Keywords:

Portuguese language teaching, Enunciation, Reading and writing

Abstract

This article aims to investigate the hypothesis that the experience with a reading that considers the enunciative instance of intersubjectivity as a producer of meanings entails changes in the relation of the student to his act of writing. This hypothesis can be verified from the reports of post-graduate university students. For this, initially it is verified that space occupies the text in the teaching of Portuguese language in Brazil and it is explicit a brief notion of text. Next, the Program of Support to the Graduation – Portuguese Language (PAG-LP), focus of the analyzes, is presented, and the activities performed there are exemplified. In the sequence, the theoretical reference, based on the Theory of Enunciation of Émile Benveniste, is exposed. Subsequently, the corpus is contextualized. Finally, the analysis of the corpus is carried out, made up of clippings from PAG-LP graduate students. It is concluded that a reading work that explores the elements connected to the intersubjectivity causes that there are changes in the relation of the student with his writing, confirming the initial hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lia Emília Cremonese

Doutora e Mestre em Estudos da Linguagem pela UFRGS. Licenciada em Letras e em Jornalismo pela mesma universidade.

References

ABREU, S. A redação do vestibular: apenas o primeiro texto. In: ______ (org.). A redação no vestibular: do leitor ao produtor de texto. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes, 1989.

______ . Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes, 1995.

COLLISCHONN, G. A descrição a serviço da argumentação: redação CV/2008. In: ABREU, S. (Org.). A redação no vestibular: do leitor ao produtor de texto. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

CREMONESE, L. E. Bases epistemológicas para a elaboração de um dicionário de Linguística da Enunciação. Dissertação de mestrado, UFRGS, Porto Alegre, 2007.

______ . Escrita e autoria: a busca pelo eu em produção textual. In: ABREU, S. (Org.). Reflexões linguísticas e redação no vestibular. Porto Alegre: UFRGS, 2010.

______ . Um olhar enunciativo sobre a relação entre leitura e produção textual na universidade. Tese de doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2014.

FLORES, V. do N. Por que gosto de Benveniste? (Um ensaio sobre a singularidade do homem na língua). Letras de Hoje (PUCRS), Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 217-230, 2004.

FLORES, V. do N.; ENDRUWEIT, M.L. A gramática, o texto e a semantização da língua: a forma em busca do sentido. In: COMISSÃO Permanente de Seleção (COPERSE) (org.). Redação instrumental: concurso vestibular 2004. Porto Alegre: UFRGS, 2004. p. 69-89.

GUEDES, P. C. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.

ILARI, R. Introdução à semântica: brincando com a gramática. São Paulo: Contexto, 2001.

KNACK, C. Texto e enunciação: as modalidades falada e escrita como instâncias de investigação. Dissertação de mestrado, UFRGS, Porto Alegre, 2012.

KÖCHE, V. S.; BOFF, O. M. B.; MARINELLO, A. F. Leitura e produção textual: gêneros textuais do argumentar e expor. Apresentação de Paulo Coimbra Guedes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MIELITZ NETTO, C. G. A. Desabafo. In: ABREU, S. (Org.). A redação no vestibular: do leitor ao produtor de texto. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

NORMAND, C. Convite à linguística. Tradução de: Cristina de Campos Velho Birck et al. São Paulo: Contexto, 2009.

RANGEL, E. de F. M. A divulgação do conhecimento científico sob uma perspectiva enunciativa. Dissertação de mestrado, Porto Alegre, UFRGS, 2005.

SANSEVERINO, A. M. V. Machado de Assis nas redações. In: ABREU, S. (org.). A redação no vestibular: do leitor ao produtor de texto. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

SEBEN, P.; FRIZON, M. O Naziazeno da redação da UFRGS e o ensino matemático de literatura. In: ABREU, S. (org.). A redação no vestibular: do leitor ao produtor de texto. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

SILVA, C. L. da C. A instauração da criança na linguagem: princípios para uma teoria enunciativa em aquisição da linguagem. Tese de doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2007.

Published

2018-04-06

How to Cite

CREMONESE, L. E. The relation between reading and textual production in the university: aspects related to intersubjectivity. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 703–742, 2018. DOI: 10.14393/DL33-v12n1a2018-25. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38664. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.