Teaching reading with the genre comic strip, based on Text Linguistics
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-24Keywords:
Text Linguistics, Basic School, ReadingAbstract
This article aims to present the re-elaboration of activity for the discipline of Portuguese Language involving interpretation through the genre strip that is in the textbook of Portuguese Language, the 7th grade in elementary school made available to the class during the 2020 school year. Our objective was to perform an analysis of the activity to, from this, propose a new interpretative perspective and also the expansion of it, taking into account the teaching of reading theorized in Text Linguistics (hereinafter LT). To substantiate this practice we used the theoretical contribution of Koch (2015; 2016) in the LT, to subsidize the proposed discussions; Schneuwly and Dolz (2004), Koch (2014), Köche and Marinello (2015) also contributed to the teaching of textual genres, Koch and Elias (2014) for work with reading. From the analysis performed and the qualitative research strategies, in considering the context of the students; and the (re)significance of the activity, through the elaborated expansion, we can say how pertinent it is to work with Text Linguistics in the classroom since it enhances and expands the reading and interpretation proposals present in textbooks.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2013.
CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 7º ano: Língua Portuguesa. 7. ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2012.
FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artmed, 1994.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GONÇALVES, A. B.; MOTTA, V. R. A. Produção textual na escola básica: o gênero artigo de opinião. Revista Ícone, São Luís de Montes Belos, v. 18, n. 1, p. 87-107, 2018. Disponível em: https://www.revistadehistoria.ueg.br/index.php/icone/article/view/6495. Acesso em: 18 mar. 2023.
HILA, C. V. Ressignificando a aula de leitura a partir dos gêneros textuais. In: NASCIMENTO, E. L. (org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. 1. ed. São Carlos: Claraluz, 2009. v. 1. p. 151-194.
KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual: trajetórias e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014a.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2014b.
KÖCHE, V. S.; MARINELLO, A. F. Gêneros textuais: práticas de leitura escrita e análise linguística. Petrópolis: Vozes, 2015.
MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é, como se faz. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 1983. (Série Debates I).
RAMOS, P. Humor nos quadrinhos. In: VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (org.). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.
SANTOS, L. W. Ensino de gêneros textuais: contrapontos teóricos e propostas didáticas. In: CONGRESSO DA ABRALIN, 6., 2009, João pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2009. p. 2302-2308.
SCHNEUWLY, B. et al. Gêneros orais e escritos na escola. 1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andriele Bairros Gonçalves, Naura Letícia Nascimento Coelho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.