Teaching reading with the genre comic strip, based on Text Linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-24

Keywords:

Text Linguistics, Basic School, Reading

Abstract

This article aims to present the re-elaboration of activity for the discipline of Portuguese Language involving interpretation through the genre strip that is in the textbook of Portuguese Language, the 7th grade in elementary school made available to the class during the 2020 school year. Our objective was to perform an analysis of the activity to, from this, propose a new interpretative perspective and also the expansion of it, taking into account the teaching of reading theorized in Text Linguistics (hereinafter LT). To substantiate this practice we used the theoretical contribution of Koch (2015; 2016) in the LT, to subsidize the proposed discussions; Schneuwly and Dolz (2004), Koch (2014), Köche and Marinello (2015) also contributed to the teaching of textual genres, Koch and Elias (2014) for work with reading.  From the analysis performed and the qualitative research strategies, in considering the context of the students; and the (re)significance of the activity, through the elaborated expansion, we can say how pertinent it is to work with Text Linguistics in the classroom since it enhances and expands the reading and interpretation proposals present in textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andriele Bairros Gonçalves, UFSM

Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM.

Naura Letícia Nascimento Coelho, UFSM

Mestrado em Letras – Leitura e Cognição, Universidade de Santa Cruz do Sul, UNISC.  Doutoranda em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2013.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: linguagens. 7º ano: Língua Portuguesa. 7. ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2012.

FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artmed, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GONÇALVES, A. B.; MOTTA, V. R. A. Produção textual na escola básica: o gênero artigo de opinião. Revista Ícone, São Luís de Montes Belos, v. 18, n. 1, p. 87-107, 2018. Disponível em: https://www.revistadehistoria.ueg.br/index.php/icone/article/view/6495. Acesso em: 18 mar. 2023.

HILA, C. V. Ressignificando a aula de leitura a partir dos gêneros textuais. In: NASCIMENTO, E. L. (org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. 1. ed. São Carlos: Claraluz, 2009. v. 1. p. 151-194.

KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual: trajetórias e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014a.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2014b.

KÖCHE, V. S.; MARINELLO, A. F. Gêneros textuais: práticas de leitura escrita e análise linguística. Petrópolis: Vozes, 2015.

MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é, como se faz. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 1983. (Série Debates I).

RAMOS, P. Humor nos quadrinhos. In: VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (org.). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

SANTOS, L. W. Ensino de gêneros textuais: contrapontos teóricos e propostas didáticas. In: CONGRESSO DA ABRALIN, 6., 2009, João pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2009. p. 2302-2308.

SCHNEUWLY, B. et al. Gêneros orais e escritos na escola. 1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2023-04-21

How to Cite

GONÇALVES, A. B.; COELHO, N. L. N. Teaching reading with the genre comic strip, based on Text Linguistics. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1724, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-24. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/67960. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.