An invitation to problematize the teaching of writing under a Benvenistian perspective of enunciation

Authors

  • Jorama de Quadros Stein Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL31-v11n4a2017-8

Keywords:

Writing, Enunciation, Human Experience, Teaching

Abstract

This paper aims to problematize the teaching of writing from a Benvenistian enunciative perspective. From an analytical point of view, having as the category of analysis the reference to writing, I select passages from the produced narrative in which it is possible to identify the constitution of a notion of writing and I problematize them, verifying to what extent each of the presented notions articulates with the principles about writing derived from the last work of Benveniste. In the problematization of the story, writing is approached as grammar, as process, as elaboration, as challenge and as experience. It still, among other issues, presupposes interlocution. This construction, allied to the notion of writing in Benveniste, inaugurates a necessity for mobilization of writing, which calls for a link experience in and through language in order to produce a writing that serves to live.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jorama de Quadros Stein, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora de Leitura e Produção de Textos para alunos da graduação. Integrante do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), câmpus Londrina.

References

BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral I. Campinas: Pontes, 2005.

______. Problemas de Linguística Geral II. Campinas: Pontes, 2006.

______. Dernières Leçons. Paris: Editora Gallimard, 2012.

______. Últimas aulas no Collège de France. São Paulo: ed. da UNESP, 2014.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Língua Portuguesa. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Língua Portuguesa. Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.

FLORES, V. N.; TEIXEIRA, M. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.

STEIN, J. “Eu não sou essa escrita aí e, ao mesmo tempo, essa escrita é minha!”: por uma problematização enunciativa benvenistiana para o ensino de escrita. Tese de doutorado (Linguística Aplicada). São Leopoldo: UNISINOS, 2016. Orientação: Prof. Dr. Valdir do Nascimento Flores e Profa. Dra. Dorotea Frank Kersch.

Published

2017-11-07

How to Cite

STEIN, J. de Q. An invitation to problematize the teaching of writing under a Benvenistian perspective of enunciation. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 4, p. 1246–1261, 2017. DOI: 10.14393/DL31-v11n4a2017-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38344. Acesso em: 4 dec. 2024.