A implantação da disciplina projetos de vida em dois estados brasileiros
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.63264Keywords:
Projetos de vida – componente curricular – juventudes - BNCCAbstract
This article discusses life projects as a curricular component of high school, problematizing the theoretical concepts that underlie the subject and analyzing the organization of this curricular component in schools in Goiás and São Paulo. For this purpose, we analyzed the following documents: BNCC (2018), Material do Educador (GO, 2016); Programa Inova Educação (SP, 2020), among others. The analyzed proposals express the challenges to the schools of youths with the curricular reform in progress and reveal the fragility of scientific sources in the basis of such proposals. It was also noticed that the analyzed documents present a discourse of a prescriptive and linear character, in which individual and entrepreneurial skills are valued, which distance themselves from a conception of life projects for youth that enhance a more critical and autonomous formation.
Downloads
References
ALVES, Maria Zenaide. Ser alguém na vida: juventude, migração e projetos de vida. Curitiba: Editora Appris, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: MEC, 2018.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 5/6, n. 24, p. 40-52, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004
DI GIOVANNI, Rosângela. Projetos de vida. Um estudo das representações femininas do aborto. 1983. 2001f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Programa de Pós-graduação em Antropologia, Universidade de Campinas, Campinas, 1983.
DUARTE, A. M. C.; REIS, J. B. dos; CORREA, L. M.; SALES , S. R. A contrarreforma do Ensino Médio e as perdas de direitos sociais no Brasil. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–26, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.22528. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22528. Acesso em: 2 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.22528
FODRA, Sandra Maria. O projeto de vida no ensino médio: o olhar dos professores de História. 2016. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
GISHITOMI, Fábio Aragaki. Encontros na terceira idade - autobiografia e devir. 2014. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
GOIÁS. SEDUC/ICE. Material do Educador. Escola da Escolha. Aulas de projeto de vida. 1º e 2º anos do Ensino Médio. ICE. 2016, 1ª edição, 648p.
GUEDES, Débora Wilza de Oliveira. Educação continuada e projeto de vida de pessoas idosas. Orientador: Nadia Dumara Ruiz Silveira. 2006. 122f. Dissertação (Mestrado em Gerontologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. São Paulo: EPU, 2013.
OIT. OIT Escritório no Brasil. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). Juventude e trabalho informal no Brasil. Brasília: OIT, 2015. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilo-brasilia/documents/publication/wcms_526213.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Inova Educação. São Paulo. 2020a. Disponível em: https://inova.educacao.sp.gov.br. Acesso em: 04 ago. 2020.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Inova Educação - Lançamento. São Paulo, 2020b. Disponível em: https://inova.educacao.sp.gov.br/wp-content/uploads/sites/2/2019/05/Inova-Educac%cc%a7a%cc%83o-%e2%80%93-Lanc%cc%a7amento2.pdf. Acesso em: 04 ago. 2020.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Inova Educação – Transformação hoje, inspiração amanhã (Para a Imprensa). São Paulo, 2020c. Disponível em: https://inova.educacao.sp.gov.br/wpcontent/uploads/sites/2/2019/05/Inova_Educacao_Jornalistas.pdf. Acesso em: 04 ago. 2020.
SILVA, Henrique Souza da. A concepção e construção de Projeto de Vida no Ensino Médio: um componente curricular na formação integral do aluno. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
SOUSA, Michela Augusta de Moraes. Juventudes e a disciplina projeto de vida em uma escola em tempo integral de Catalão-GO. 2020. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Catalão, 2020.
SOUSA, Michela Augusta de Moraes; ALVES, Maria Zenaide. Projetos de Vida, um conceito em construção. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen-RS, p. 145-165, mai./ago. 2019. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/3387/pdf. Acesso em: 06 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.31512/19819250.2019.20.02.145-165
VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. 3 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: