Avaliação e formação de professores de línguas

uma discussão sobre o currículo e as percepções dos formandos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.62193

Keywords:

Letramento em avaliação de Línguas, Formação de Professores de Línguas, Licenciatura em língua inglesa

Abstract

Working on the premise that assessing is part of the learning process, this article presents a microstudy that investigated the perceptions of undergraduate students from a federal university in the Brazilian mid-west region regarding their own training to assess and test students. Important concepts about teacher training and (language) assessment literacy (STIGGINS, 1991; SCARAMUCCI, 2016; QUEVEDO-CAMARGO; SCARAMUCCI, 2018) were discussed and used to analyze the undergraduate students' answers to semi-structured interviews (PRODANOV; FREITAS, 2003). In addition, their university’s English teaching curriculum was analyzed. The interviews indicate that the undergraduate students understand the importance of pedagogical knowledge for their education and miss subjects that approach language assessment more deeply. Our findings indicate that Language Assessment Literacy should become a main discussion issue in teacher education courses so that undergraduate students fully understand the assessment process, from the choice of objectives to data interpretation and decision-taking so that they can consciously perform their roles as reflective teachers and assessors.

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Author Biographies

Mariana Damacena, Universidade de Brasília

 

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade de Brasília

Gladys Quevedo-Camargo, Universidade de Brasília

Professora do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução do Instituto de Letras da Universidade de Brasília

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Published

2021-09-28

How to Cite

DAMACENA, M.; QUEVEDO-CAMARGO, G. Avaliação e formação de professores de línguas: uma discussão sobre o currículo e as percepções dos formandos. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1054–1073, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.62193. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/62193. Acesso em: 23 jul. 2024.

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