A case study on the search of an epistemology of teaching and learning audiovisual translation

from perceptions to actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-32

Keywords:

Audiovisual translation, Specialized language, Didactic videos, Translation teaching and learning, Collaborative Translation

Abstract

In this case study, I will present how the teaching and learning of audiovisual translation were implemented in the context of a course titled Prática de Tradução: Textos Audiovisuais (Translation Practice: Audiovisual Texts), offered, in the year 2021, to students of the Bachelor’s Degree in Translation (English-Portuguese) at the Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. Descriptive in nature (COHEN et al., 2018), this case study chronologically presents the actions that were taken during the elaboration of subtitles for didactic videos, including the student’s perceptions on the framework of the classes. In my arguments, pedagogical issues gain ground in the search of an epistemological and theoretical basis for the training of audiovisual translators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marileide Dias Esqueda, UFU

Marileide Dias Esqueda is an associate professor at the Federal University of Uberlândia (UFU). She holds a master's degree and a PhD in Translation Studies from the State University of Campinas (Unicamp). She is a professional translator and author of several articles published in peer-reviewed journals in Brazil and worldwide. She also holds a post doctorate from Université de Montreal, in Montreal, Canada (2018-2019).

References

ALFARO, C. A. Tradução para legendas: dos polissistemas à singularidade do tradutor. 2005. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponible en: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_RIO-1_37f2c6d335754849b6e79134b1b53994. Fecha de consulta: 9 mar. 2023.

ALMEIDA, F. S. Fundamentos da Educação de Jovens e Adultos. In: CHAVES, F. G. et al. Educação de Jovens e Adultos. Uberaba: Universidade de Uberaba, 2018. p. 1-51.

ARAÚJO, V. L. S. Por que não são naturais algumas traduções de clichês produzidas para o meio audiovisual? Tradução & Comunicação, Revista Brasileira de Tradutores, São Paulo, n. 10, p. 139-152, 2001.

ARAÚJO, V. L. S. Glossário Bilíngue de clichês produzidas para o meio audiovisual. The Especialist, v. 23, n. 2, p. 139-154, 2003.

ARAÚJO, V. L. S.; FRANCO, E. P. C. Questões terminológico-conceituais no campo da tradução audiovisual (TAV). Tradução em Revista, v. 11, n. 11, p. 1-23, 2011. Disponible en: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/18884/18884.PDFXXvmi=. Fecha de consulta: 10 abril 2023. DOI https://doi.org/10.17771/PUCRio.TradRev.18884

BAMBA, M. Da interação da língua falada com a língua escrita e outras formas de interação semiótica na geração de texto de legenda de filmes. 1997. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

BARROS, L. A. Conhecimentos de terminologia geral para a prática tradutória. São José do Rio Preto: Novagraf, 2007.

CAMPOS, T. L.; JESUS, S. M.; SILVEIRA, F. A. A subcompetência instrumental: integrando terminologia, corpora e sistemas de memória de tradução. In: ESQUEDA, M. D. Ensino de Tradução: proposições didáticas à luz da competência tradutória. Uberlândia: Edufu, 2020. p. 109-152.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, M. Narrative Inquiry. Complementary methods for research in education. 1st Edition. Washington: American Educational Research Associates, 2000.

COHEN, L. et al. Research Methods in Education. New York: Routledge, 2018.

DÍAZ CINTAS, J. Audiovisual Translation: An Overview of its Potential. In: DÍAZ CINTAS, J. (ed.). New Trends in Audiovisual Translation. Bristol, Buffalo and Toronto: Multilingual Matters, 2009. DOI https://doi.org/10.21832/9781847691552

DÍAZ CINTAS, J.; MASSIDDA, S. Technological Advances in Audiovisual Translation. In: O’HAGAN, M. (ed.). The Routledge Handbook of Translation and Technology. New York: Routledge, 2020. p. 255-270. DOI https://doi.org/10.4324/9781315311258-15

ESQUEDA, M. D. Training Translators for Video Game Localization: In search of a Pedagogical Approach. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 20, n. 4, p. 703-731, 2020.. Fecha de consulta: 15 jun. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/1984-6398202016045

ESQUEDA, M. D. Tecnologias da Tradução e Pedagogia Colaborativa. Tradterm, v. 34, p. 48-80, 2019. Fecha de consulta: 15 jun. 2023. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v34i0p48-80

FLYVBERG, B. Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, v. 12, n. 2, p. 219–245, 2006. DOI https://doi.org/10.1177/1077800405284363

GAMBIER, Y. Screen Transadaptation: Perception and Reception. The Translator, v. 9, n. 2, p. 171-189, 2003. DOI https://doi.org/10.1080/13556509.2003.10799152

GILE, D. Basic concepts and models for interpreter and translator training. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing, 2009. DOI https://doi.org/10.1075/btl.8

GONZÁLEZ-DAVIES, M. A Collaborative pedagogy for translation. In: VENUTI, L. (ed.). Teaching translation: programs, courses, pedagogies. New York: Routledge, 2017, p. 71-78. DOI https://doi.org/10.4324/9781315623139-9

GOROVITZ, S. Os labirintos da Tradução: A Legendagem Cinematográfica e a Construção do Imaginário. Brasília: UNB, 2006.

KIRALY, D. C. A social constructivist approach to translator education: empowerment from theory to practice. Manchester, UK: St. Jerome, 2000.

KIRALY, D. C. Authentic Project Work and Pedagogical Epistemologies: A Question of Competing or Complementary Worldviews? In: KIRALY, D. C. et al. Towards authentic experiential learning in translator education. Mainz: Mainz University Press, 2016. p. 53-66.

KRUGER, J-L.; DOHERTY, S. Measuring cognitive load in the presence of educational video: Towards a multimodal methodology. Australasian Journal of Educational Technology, v. 32, n. 6, p. 19-31, 2016. Disponible en: https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/3084. Fecha de consulta: 9 abril 2023. DOI https://doi.org/10.14742/ajet.3084

MATTOS, G. A. C. Do Cinetoscópio ao Cinema Digital. Breve história do cinema americano. Rio de Janeiro, Rocco, 2006.

MUSSI, R. F. de F. et al. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práx. Educ., Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021., Fecha de consulta: 15 jun. 2023. DOI https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

PRING, R. Philosophy of Educational Research (third edition). London: Bloomsbury Academic, 2015. DOI https://doi.org/10.5040/9781474228596

REZENDE, A. M. Concepção fenomenológica de educação. São Paulo: Cortez, 1990.

ROMERO-FRESCO, P. Accessible filmmaking: translation and accessibility. In: PÉREZ-GONZÁLEZ, L. (ed.). The Routledge Handbook of Audiovisual Translation. New York: Routledge, 2019. p. 498-515. DOI https://doi.org/10.4324/9780429053771

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, E. R.; BALBO, J. T.; CARGNIN, A. P., 2021: Efeitos do desalinhamento vertical e horizontal de barras de transferência de carga em pavimentos de concreto simples – uma análise numérica considerando diferenciais térmicos e aderência entre placa e base. Revista IBRACON de Estruturas e Materiais, v. 14, n. 4, online, p. 1-14, 2021. Fecha de consulta: 15 marzo 2023. DOI https://doi.org/10.1590/S1983-41952021000400014

TOSCHI, H. A tradução para o cinema e a televisão. In: PORTINHO, E. M. (org.). A tradução técnica e seus problemas. São Paulo: Álamo, 1983. p. 147-174.

ULRIKSEN, M. S.; DADALAURI, N. Single case studies and theory-testing: the knots and dots of the process-tracing method. International Journal of Social Research Methodology, v. 19, n. 2, p. 223–39, 2016. DOI https://doi.org/10.1080/13645579.2014.979718

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7.ed. Tradução de José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

YIN, R. K. Case Study Research: Design and Methods (fourth edition). Thousand Oaks, CA: Sage, 2009.

Published

2023-07-07

How to Cite

ESQUEDA, M. D. A case study on the search of an epistemology of teaching and learning audiovisual translation: from perceptions to actions. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1732, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-32. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69320. Acesso em: 22 jul. 2024.