Resignification of grammar teaching

a theoretical discussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-10

Keywords:

Text Linguistics, Portuguese language teaching, Grammar, Linguistics Analysis

Abstract

This bibliographic-oriented article relies on the theoretical framework of Text Linguistics with a sociocognitive-interactional approach. We aim at developing a critical review of the changes seen in Portuguese language teaching that, triggered by the linguistic studies advances, enabled new conceptualizations and new processes to study the language. Thus, there have been ruptures involving previous conceptions. We understand language teaching not only as form, but also as content, highlighting, then, reading and writing activities as being sui generis so as to apply the transposition of grammar teaching to Linguistics Analysis teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marilda Alves Adão Carvalho, Universidade Estadual de Goiás - Quirinópolis

Professora de Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Estadual de Goiás- Campus de Quirinópolis. Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia- UFU.

References

AKELE, D. A escrita numa perspectiva textual e a concepção dialética da linguagem. In: BIANCHETTI, L. (org.). Trama e texto - leitura crítica, escrita criativa. São Paulo: Summus, 2002.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2009.

ASSIS, J. A.; DECAT, M. B. N. Texto e gramática: casamento impossível em sala de aula? Revista Veredas On line - Juiz de Fora, p. 20-33, 2009. Disponível em: https://veredas.ufjf.emnuvens.com.br/veredas/article/view/297/254. Acesso em: 14 out. 2017.

AZEVEDO, J. A. M. de. Ensino de língua portuguesa: da formação do professor à sala de aula. Tese (Doutorado em Letras). Universidade do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Humanas, Letras e Arte. Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Natal, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/16371/1/JosileteAMA_TESE.pdf. Acesso em: 14 de out. 2017.

BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes, 2005.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC, 1997.

CARVALHO, M. A. A. A (re)construção da palavra pela leitura significativa da escrita: matriz para o ensino de redação. Guarapari: Editora Ex Libris, 2008.

CITELLI, B. H. M.; BONATELLI, I. R. M. A escrita na sala de aula: vivências e possibilidades. In: GERALDI, J. W.; CITELLI, B. (coord.). Aprender e ensinar com textos de alunos. São Paulo: Cortez, p. 119-173, 2004.

COHN. G. Sociologia da comunicação: teoria e ideologia. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014 (Coleção Sociologia).

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos de linguística aplicada, Campinas, IEL/UNICAMP, n. 9, p. 5-45, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, J. O texto na sala de aula: leitura e produção. São Paulo: Ática, 2011, p. 39-45.

GREGOLIN, M. do R. V. Linguística Textual e ensino da língua: construindo a textualidade na escola. Alfa, São Paulo, n. 37, p. 23-31, 1993. Disponível em: www.filologia.org.br/vicnlf/ anais/caderno02-02.html. Acesso em: 15 dez. 2017.

JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. Trad. José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2003.

LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV (ed). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006.

MARTINS, E. J. Enunciação e Diálogo. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.

MATOS, H. A. V. O texto e a produção da leitura na escola: novos rumos e desafios. In: LEITE, S. A. da S. (org.). Alfabetização e letramento – contribuição para as práticas pedagógicas. Campinas: Komedi, 2006.

RAPOSO, E. P. Teoria da gramática. A faculdade da linguagem. Lisboa: Ed. Caminho, 1992.

RAUPP. E. S. Ensino de língua portuguesa: uma perspectiva linguística. Revista Publicatio UEPG Ciências Humanas, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, v.13, n. 2, p. 49-58, dez. 2005.

SILVEIRA, R. C. P. Leitura: produção interacional de conhecimentos. In: BASTOS, N. B. (org.). Língua Portuguesa: história, perspectivas, ensino. São Paulo: EDUC, 1998.

SOARES, M. B. Concepções de linguagem e o ensino de língua portuguesa. In: BASTOS, N. B. (org.). Língua Portuguesa: história, perspectiva, ensino. São Paulo: EDUC, 1998.

SOUSA FILHO, S. M. de. Relato de experiência do curso tópicos de ensino de língua portuguesa: gêneros discursivos-textuais e análise linguística. In: SOUSA FILHO, S. M. de; ARAÚJO, L. K. (org). Gêneros Discursivos e Análise Linguística no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2015, p. 17-46.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: Uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2012.

TURAZZA, J. S. Léxico e criatividade. São Paulo: Plêiade, 2005.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2020-06-08

How to Cite

ADÃO CARVALHO, M. A. Resignification of grammar teaching: a theoretical discussion. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 3, p. 978–999, 2020. DOI: 10.14393/DL43-v14n3a2020-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47048. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Literature Review

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.