Producing digital content for science teaching: analysis of teachers' perceptions and contributions of a workshop for teachers in the early grades of elementary school

Authors

  • DAYVISSON LUIS VITTORAZZI CEFET-RJ https://orcid.org/0000-0001-9907-5173
  • FILOMENA MARIA GONÇALVES DA SILVA CORDEIRO MOITA UEPB
  • ALCINA MARIA TESTA BRAZ DA SILVA CEFET-RJ

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2023v25.n.1.66681

Keywords:

Conteúdos digitais, Ensino de ciências, Oficina para professores, Wordwall, Metodologias Ativas.

Abstract

Anchored in the perspectives that support the use of digital technologies in promoting more active learning, we developed a proposal for a workshop for the production of digital educational content for the teaching of natural sciences. The proposal aimed to understand the perceptions of teachers about technologies in teaching practice and, starting from this stage, promote the production of digital educational content on the Wordwall platform. In this text, we aim to present an analysis of the practice with 2 stages of the workshop, applied to a group of teachers who teach in 4th and 5th grade classes of elementary school in a municipal public school in the state of Espírito Santo. Starting from the data analysis, we signal that the proposal contributed in the context of training for the production and use of educational games, applied to the group of participating teachers, allowing reflections about the ways of incorporating digital technologies in their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

DAYVISSON LUIS VITTORAZZI, CEFET-RJ

Doutorando em Ciência, Tenologia e Educação - CEFET/RJ. Licenciado em Ciências Biológicas; Especialista em Informática na Educação; Mestre em Ciência, Tecnologia e Educação.

FILOMENA MARIA GONÇALVES DA SILVA CORDEIRO MOITA, UEPB

Doutora em Educação – UFPB. Docente e Pesquisa no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) - UEPB. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Tecnologias Digitais e Aquisição do Conhecimento – TDAC – UEPB.

ALCINA MARIA TESTA BRAZ DA SILVA, CEFET-RJ

Doutora em Educação – UFRJ. Docente e Pesquisa no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação (PPCTE) – CEFET/RJ. Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Educação em Ciências e Representações Sociais – EDUCIRS – CEFET/RJ.

References

ALBUQUERQUE, I. et al. Utilização de jogos digitais como ferramenta de orientação sobre obesidade infantil. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UNIPAMPA, 12., 2020, on-line. Anais [...]. Bagé: Universidade Federal do Pampa, 2020. Disponível em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/106764. Acesso em: 11 fev. 2023.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

CAMARGO, F; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

EUGENIO, T. Aula em jogo: descomplicando a gamificação para educadores. São Paulo: Évora, 2020.

GEE, J. P. Bons videogames e boa aprendizagem. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, [s. p.], 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2009v27n1p167.

PEREIRA FILHO, S. A.; FRANCO, B. A. R. Ensino de língua estrangeira e a tecnologia: Kahoot! Quizlet e Wordwall. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.4, p. 35083-35102, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n4-121.

RIBEIRO, A. E. Tecnologia Digital. In: FRADE, I. C. A.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (org.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: FaE UFMG, 2014, on-line. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/. Acesso em: 11 fev. 2023.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997. p. 77-91.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. O que pensam os professores brasileiros sobre a tecnologia digital em sala de aula? Todos pela Educação, São Paulo. 6 nov. 2017. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/O-que-pensam-os-professores-brasileiros-sobre-a-tecnologia-digital-em-sala-de-aula/?pag=2. Acesso em: 11 fev. 2023.

Published

2023-02-23

How to Cite

VITTORAZZI, D. L.; MOITA, F. M. G. D. S. C.; TESTA BRAZ DA SILVA, A. M. Producing digital content for science teaching: analysis of teachers’ perceptions and contributions of a workshop for teachers in the early grades of elementary school. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.14393/OT2023v25.n.1.66681. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/66681. Acesso em: 22 jul. 2024.