Estratégias Pedagógicas no Ensino de Ciências para estudantes surdos no momento de Ensino remoto

Authors

  • Claudia Regina Vieira Universidade Federal do ABC - UFABC https://orcid.org/0000-0002-5897-9122
  • Julia Bueno Jinkings
  • Larissa Elen Calixto Santos
  • Louise Victórie Brandão Drumond

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.59899

Keywords:

Bilingual Educarion, Science teaching, Pedagogical Strategies

Abstract

The arrival of Covid-19 imposed different types of challenges for Humanity. Education also needed to adapt to this new reality. High school and Preparatory School teachers, places where collections were made, needed to reorganize themselves to propose the continuity of distance activities considering the deaf students who use Libras. In this context, this work aimed to insert three high school students in scientific research as participants in the Scientific Initiation project for high school students held at the Federal University of ABC - UFABC based on the selection and analysis of some activities for science teaching with emphasis Physics, Chemistry and Biology. The activities were collected at the Preparatory School and compared with the activities carried out by the High School researchers in their school unit, a bilingual education school for the deaf, supported by the literature worked with the advisor. Based on the work, the students point out as a result some recommendations for teachers from the preparation of activities to the choice of the online platform that allows a visualization and, consequently, a better possibility of participation and interaction for deaf students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Regina Vieira, Universidade Federal do ABC - UFABC

Professora Doutora em Educação, docente da Universidade Federal do ABC - UFABC

Julia Bueno Jinkings

Estudante de Ensino Médio e Participante do Projeto de Iniciação Científica Pibic Jr. ano 2019/2020 pela Universidade Federal do ABC

Larissa Elen Calixto Santos

Estudante de Ensino Médio e participante do projeto de Iniciação Científica - Pibic Jr. pela Universidade Federal do ABC

Louise Victórie Brandão Drumond

Estudante de Ensino Médio e participante do projeto de Iniciação Científica - Pibic Jr. pela Universidade Federal do ABC

References

CICCONE, M. Comunicação total: introdução, estratégia, a pessoa surda. Rio de Janeiro: Cultura Médica, 1990.
FERNANDES, E. Linguagem e surdez. Porto Alegre: Artmed, 2003.
FERNANDES, S. Educação de surdos. 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2011.
GOLDFELD, M. A criança surda: linguagem, cognição. Uma perspectiva interacionista. São Paulo: Plexus, 1997
GÓES, M. C. R. Linguagem, surdez e educação. Campinas: Autores Associados, 1996.
HOLLOSI, M. Professor Surdo: Desafios na construção de uma prática bilíngue. 2019. 188f. Tese (Doutorado em ciências: Educação e Saúde na Infância e na Adolescência) – Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP, Guarulhos, 2019.
LACERDA. C. B. F. de. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Caderno CEDES. Campinas, vol. 19, nº 46, p. 68-80, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010132621998000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
______. Intérprete de Libras em atuação na educação infantil e no ensino fundamental. Porto Alegre: Mediação/FAPESP, 2009.
PEIXOTO, R. C. Algumas considerações sobre a interface entre a Língua Brasileira de Sinais (Libras) e a Língua Portuguesa na construção inicial da escrita pela criança surda. Caderno Cedes, Campinas, vol. 26, nº 69, 2006, p.205-229.
PINO, A. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vygotsky. São Paulo: Cortez, 2005.
PINTO, G.U. Imaginação e formação de conceitos escolares: examinando processos dialógicos na sala de aula. 2010.Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2010.
RIBEIRO, M.L.S., BAUMEL (orgs.) Perspectivas da Escola Inclusiva: Algumas reflexões. In: Educação Especial Do querer ao Fazer. São Paulo: Avercamp, 2003
SANTOS, Mônica Pereira Dos. PAULINO, Marcos Moreira. Inclusão em educação. Editora Cortez: São Paulo. 2006
SKLIAR, C. (org.) A surdez: um olhar sobre as diferenças. 2 ed. Porto Alegre: Mediação, 1996.
SKLIAR, C. (org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos. Porto Alegre: Mediação, 1999.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ABC - PORTARIA Nº 378 / 2020 - REIT (11.01). Suspende as atividades acadêmicas e administravas da Universidade entre os dias 16 e 22 de março de 2020 em virtude da pandemia do coronavírus (COVID-19) e dá outras providências. Santo André, 16 de março de 2020.
VIEIRA, C.R. Educação Bilíngue para Surdos: Reflexões a partir de uma Experiência Pedagógica. 2017. 236f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

Published

2021-09-28

How to Cite

VIEIRA, C. R.; JINKINGS, J. B. .; CALIXTO SANTOS, L. E. .; BRANDÃO DRUMOND, L. V. . Estratégias Pedagógicas no Ensino de Ciências para estudantes surdos no momento de Ensino remoto: . Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1000–1016, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.59899. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/59899. Acesso em: 14 nov. 2024.