The socio-political position of English without Borders before the internationalization of Brazilian higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.2.42973

Keywords:

Ensino de línguas estrangeiras, Políticas linguísticas, Internacionalização

Abstract

The creation of Science without Borders (SwB), a federal program that aimed to qualify national science through student mobility, brought to light the low foreign language proficiency of Brazilian students. In an attempt to solve the issue and direct exchange students to universities in English-speaking countries - regarded as the best universities in the world - the federal government created English without Borders (EwB) in 2012. The program was designed based on three main actions: application of proficiency tests, so that the students were aware of their English proficiency, face-to-face courses to the most proficient students, and an online course for those least proficient ones. Therefore, the present article presents the main results of a research that analyzed the proposal and the dynamics of the courses proposed by the EwB in order to understand how the program was organized. Through the documentary analysis (edicts, ordinances and bibliographic production) and the application of a semi-open questionnaire (closed and open questions) about the program's functioning, it was possible to understand the courses in practice and their main difficulties in the context of English teaching in Brazil, as well as the political-social position in which the program was inserted before the challenges proposed by the SwB agenda and interests and by the directions of the internationalization of higher education in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Talita Guimaraes da Silva, PUC-Campinas

Mestre em Linguagens, Mídia e Arte do Centro de Linguagem e Comunicação da PUC-Campinas.

Tarcisio Torres Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professor pesquisador do Centro de Linguagem e Comunicação da PUC-Campinas. Docente e coordenador do mestrado em Linguagens, Mídia e Arte. Doutor em Artes Visuais pela UNICAMP com período de estágio no departamento de Estudos Culturais, Goldsmiths College, Universidade de Londres.

References

ABREU-E-LIMA, D. M. et al. O programa Inglês sem Fronteiras e a política de incentivo à internacionalização do ensino superior brasileiro. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W.B (Org.).Do inglês sem fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 19-46.

_____. MORAES FILHO, W. B. O programa Idiomas sem Fronteiras. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B. (Org.). Do inglês sem fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p.293-308.

_____; MORAES FILHO, W. B.; MONTENEGRO, A. R. A. Perfil da área da língua inglesa nas universidades federais brasileiras. O programa Idiomas sem Fronteiras. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B. (Org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 45-76.

CHAVES, V.; DE CASTRO, A. M. D. A. Internacionalização da educação superior no Brasil: programas de indução à mobilidade estudantil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 118-137, maio 2016. ISSN 2446-9424. Disponível em: <http://ojs.fe.unicamp.br/ged/RIESup/article/view/7531>. Acesso em: 27 ago. 2016.

COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research Methods in Education. London: Routledge, 2000. p. 245-292

GIMENEZ, T. Narrativa 14: permanências e rupturas no ensino de inglês em contexto brasileiro. In: LIMA, Diógenes Cândido de. Inglês em escolas públicas não funciona?Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 47-65.

JORDÃO, C. M. A posição do professor de inglês no Brasil: hibridismo, identidade e agência. Revista Letras & Letras, v. 26, n. 2, p. 247- 442. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, 2010.

KIRSCH, W.; SARMENTO, S. Atividade docente, comunidades de prática e formação docente. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W. B. (Org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 188-211.

KOBAYASHI, E. Efeito retroativo de um exame de proficiência em língua inglesa em um núcleo de línguas do programa Inglês sem Fronteiras. 2016. 187p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

LEFFA, V. J. Prefácio. In: FINARDI, K. (Org) English in Brazil: views, policies and programs. Londrina, EDUEL, 2016. p. 7-11.

ONO, F. T. P. A ressignificação do global por atitudes locais na implementação do programa inglês sem fronteiras na UFRR. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W.B (Org.). Do inglês sem fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 104-124.

PAIVA, V. L. M. O. A LDB e a legislação vigente sobre o ensino e a formação de professor de língua inglesa.In: STEVENS, C.M.T e CUNHA, M.J. Caminhos e Colheitas: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: UnB, 2003. p. 53-84.

SENHORAS, E. M.; SILVA NETO, T. A. Diplomacia e paradiplomacia educacional brasileira no contexto da ciência, tecnologia e inovação. Revista Mundorama. 2014. Disponível em: <https://www.mundorama.net/?p=14516>. Acesso em 15 dez. 2017.

SILVA, T. G. Inglês para quem?: as implicações do Programa Inglês sem Fronteiras no processo de internacionalização da educação superior brasileira. 2018. 107p. Dissertação (Mestrado em Linguagens, mídia e arte). Centro de Linguagem e Comunicação, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2018.

TÍLIO, R. Voices 1 - Livro do Professor1. ed. São Paulo: Richmond Educação LTDA, 2015. v. 1. 248p.

WELP, A. K. S.; FONTES, A. B. A. L.; SARMENTO, S. O programa Inglês sem Fronteiras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES FILHO, W.B (Org.). Do inglês sem fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 125- 150.

Published

2019-07-24

How to Cite

SILVA, T. G. da; SILVA, T. T. The socio-political position of English without Borders before the internationalization of Brazilian higher education. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 170–185, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.2.42973. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/42973. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Programa Idiomas sem Fronteiras: internacionalização e formação docente