Study on the pedagogical appropriation of the game Minecraft in Technical Course in Buildings

Authors

  • Rafael Montoito Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense Author
  • Leonardo Leite Author

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.1.73895

Keywords:

Gamification, Technical Course in Buildings – Modality Integrated to High School, Minecraft, Construction teaching

Abstract

Considering the increasing use of digital technologies, it is necessary to take ownership of them to insert them in the education environment. Among the several possibilities for inserting technologies in education, the use of digital games or gamification stands out. Therefore, this qualitative research aimed to compare the digital game Minecraft with the contents of the Technical Course in Buildings – Integrated to High School Modality (Campus XXX), aiming at a pedagogical appropriation of this game for teaching different contents of the course. As a methodology, analyzes of the pedagogical project of the course and its curriculum were carried out, which made it possible to carry out the comparison between contents and parts of the referred game. As a result of this study, the possibility of establishing relationships with all subjects of Buildings course was evidenced and based on this, the article brings detailed examples of three possible activities arising from these relationships between the game and the course contents.

References

ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras – um guia completo, do conceito à prática. 2ª ed. São Paulo: DVS, 2015.

ARAÚJO, I.; MARQUES, C. G. Gamification: tarefas mais envolventes e motivadoras. In: ENCONTRO SOBRE JOGOS E MOBILE LEARNING, 4., 2018, Coimbra. Livro de Resumos [...] Coimbra, CEIS20, 2018, p. 777-796. Disponível em: http://hdl.handle.net/10316/48542. Acesso em: 18 de mar. 2022.

ARNOLD, B. J. Gamification in education. Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences, San Diego, v. 21, n. 1, p. 32-39, 2014. Disponível em: https://asbbs.org/files/ASBBS2014/PDF/A/ArnoldB(P32-39).pdf. Acesso em: 18 de mar. 2022.

BOURDEAU, S.; COULON, T.; PETIT, M. Simulation-based training via a “Readymade” virtual world platform: teaching and learning with Minecraft education. IT Professional, [s. l.], v. 23, n. 2, p. 33-39, 2021. DOI: 10.1109/MITP.2021.3062935. Acesso em: 20 mar. 2022.

BURKE, B. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. 1ª ed. São Paulo: DVS editora, 2015.

COIMBRA, M. N. C. T.; MARTINS, A. M. O. O estudo de caso como abordagem metodológica no ensino superior. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 24, n. 3, p. 31-46, 2013. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v24i3.2696 Acesso em: 4 abr. 2022.

DOMÍNGUEZ, A. et al. Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers & education, [s. l.], v. 63, p. 380-392, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020. Acesso em: 4 abr. 2022.

FARDO, M. L. A gamificação como estratégia pedagógica: estudo de elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem, 2013. Universidade de Caxias do Sul, 2013.

FARIA, R. C. de; POZZEBON, C. E. Minecraft: um jogo? um mundo? uma estratégia de ensino? In: SB GAMES, 15., 2016, São Paulo. Livro de Resumos [...]. São Paulo: SBC, 2016. p. 1157-1160. Disponível em: https://www.sbgames.org/sbgames2016/downloads/anais/157282.pdf. Acesso em 18 de mar. de 2022.

FREIRE, J. B. O Jogo: entre o riso e o choro. Campinas, SP: Autores Associados (Coleção educação física e esportes). 2002.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GÓMEZ, G. O. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. Porto Alegre: Editora Paulinas, 2014.

IFSUL. Curso Técnico em Edificações: forma integrada. 2007. Disponível em: http://intranet.ifsul.edu.br/catalogo/curso/20258. Acesso: 5 abr. de 2022.

IFSUL. Projeto Pedagógico Institucional. 2015. Disponível em: http://www.ifsul.edu.br/projeto-pedagogico-istitucional. Acesso: 5 abr. de 2022.

KAPP, K. The Gamification of Learning and Instruction: game-based methods and strategies for training and education. Wiley: Pfeifer, 2012.

MARTINS, C. Gamificação nas práticas pedagógicas: um desafio para a formação de professores em tempos de cibercultura. 2015. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, PUCRS. Porto Alegre, 2015.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MORIN, E.; ALMEIDA, M. da C. de; CARVALHO, E. de A. (Org.). Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2013.

NEBEL, S.; SCHNEIDER, S.; REY, G. D. Mining learning and crafting scientific experiments: a literature review on the use of Minecraft in education and research. Journal of Educational Technology & Society, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 355-366, 2016. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.19.2.355. Acesso em 28 abr. 2022.

NESTERIUK, S. Narrativas digitais como agentes potencializadores dos games educacionais In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE NOVAS NARRATIVAS: ENCONTRO DE NARRATIVAS DE COMUNICAÇÃO E ARTES, 1. 2015, São Paulo. Livro de Resumos [...] São Paulo: ECA-USP, p. 795-803, 2015.

PORVIR. Versão educativa do Minecraft chega à sala de aula. Disponível em: http://porvir.org/versao-educativa-Minecraft-chega-a-sala-de-aula/. Acesso: 10 out. 2020.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Projeto Minecraft Edição Educativa chega em salas de aula da rede pública estadual. 2019. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/projeto-minecraf-edicao-educativa-chega-em-salas-de-aula-da-rede-publica-estadual/. Acesso em: 10 out. 2020.

STOTT, A.; NEUSTAEDTER, C. Analysis of Gamification in education. Connections Lab, Surrey, v. 8, p. 36, 2013. Disponível em: http://clab.iat.sfu.ca/pubs/Stott-Gamification.pdf. Acesso: 22 abr. 2022.

ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. Prefácio. In: FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R; VANZIN, T. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

VIANNA, Y. et al. Gamification Inc.: como reinventar empresas a partir de jogos. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013.

ZDRADEK, A. C. S. Juventudes líquido-modernas: uma análise a partir dos estudos culturais em educação. Curitiba: Appris, 2019.

Published

2025-01-27

How to Cite

Study on the pedagogical appropriation of the game Minecraft in Technical Course in Buildings. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–22, 2025. DOI: 10.14393/OT2025v27.n.1.73895. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73895. Acesso em: 29 mar. 2025.

Similar Articles

1-10 of 188

You may also start an advanced similarity search for this article.