Challenges and perspectives in Portuguese language teaching from the look of the PIBID/UFTM participants

Authors

  • Daniervelin Renata Marques Pereira Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL33-v12n1a2018-10

Keywords:

PIBID, Portuguese language teaching, Teacher training

Abstract

Which pedagogical practices are conceived as a creative intervention of the group composed of teachers of basic education and graduating in the context of the interaction that the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) promotes? What are the contributions of PIBID to reading and writing? These are some of the questions that arise from our work in the coordination of the Portuguese Language Subproject, of PIBID/UFTM, whose answers are sought in the experiences and monthly reports of supervisors and scholarship recipients that integrate this subproject. In the reports, in general, we only found mention to the actions developed, but in some moments, there are critical positions, difficulties and solutions. This discourse is loaded with pedagogical, linguistic and ideological conceptions in general. In order to answer our questions, reports from the months of March to June 2016 are analyzed discursively and also considering some Brazilian official documents and scholars of applied linguistics. Some results found in the analyzes made point to the presence of audiovisual resources as a counterpoint to the textbook. In addition, it emphasizes didactic work with genres, as a result of theoretical influences accessed at the university and in the subproject meetings.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARROS, D. L. P. de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3. ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2001.

BEZERRA, M. A. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola, 2010, p. 39-49.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa (3ª a 8ª séries). Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.

BRITO, L. P. L. Em terra de surdos-mudos (um estudo sobre as condições de produção de textos escolares). In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012, p. 117-126.

CAPES. Portaria nº. 096, de 18 de julho de 2013. Disponível em https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf. Acesso em 26 mar. 2017.

COSSON, R. Letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

DIONISIO, A. P.; BEZERRA, M. A. O livro didático de português. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. et al. (orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011, p. 81-108.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. Tradução de Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2008.

PRENSKY, M. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, M. On the Horizon. NCB University Press, Vol. 9 No. 5, October (2001a). Disponível em http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em 26 mar. 2017.

ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: LOPES, L. P. da M. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola, 2013, p. 163-195.

Published

2018-03-29

How to Cite

PEREIRA, D. R. M. Challenges and perspectives in Portuguese language teaching from the look of the PIBID/UFTM participants. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 275–297, 2018. DOI: 10.14393/DL33-v12n1a2018-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38689. Acesso em: 22 nov. 2024.