Rewriting operations performed by students from 8th grade on Genre Opinion Article
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL21-v10n1a2016-9Keywords:
Opinion article, Writing, Rewriting, Education, Elementary SchoolAbstract
The practice of writing and rewriting text offers the speaker -author the opportunity to reflect on the language and how to systematize it . The brands of textual reworking show that writing is work and express the author's relationship to language and the language in the knowledge construction process. These marks indicate epilinguísticas operations and metalinguistic revealing certain awareness of the subject, even if fleeting, of your choices. Thus, our goal in this work is to show the main language transactions in rewriting texts produced by a group of 22 students from 8th grade (current 9th grade ) of elementary school as a result of application of a didactic sequence of the genre article opinion that called for producing a text of this kind from the theme "Television in people's lives”. The work is guided, theoretically, in the educational forwarding of didactic sequence (SD) proposed by Dolz , Noverraz and Schneuwly (2004 ), in writing conceptions, addressed by Fiad & Mayrink - Sabinson (1991) , Antunes (2003) and Costa-Hübes (2009) and the rewrite operations postulated by Fiad (1991) , Menegassi (2001) and Large ( 2006). The results show that the main linguistic operations mobilized, by students, in textual rewriting are deletion, substitution, paraphrase, addition and displacement and that the practice of textual rewriting offers speaker-author the opportunity to reflect on the language and how to systematize it.
Downloads
Metrics
References
ABAURRE, M. B. M. Dados da escrita inicial: indícios de construção da hierarquia de constituintes silábicos? In: HERNANDORENA, C. L. (Org.). Aquisição de língua materna e de língua estrangeira: aspectos fonético-fonológicos. Pelotas: Educat/ Alab, 2001.
ANTUNES, I. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2003a.
_______. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003b.
CAGLIARI, L.C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 1999.
COSTA-HÜBES, T. C.; BAÜMGARTNER, C. Sequência didática: uma proposta para o ensino da língua portuguesa no ensino fundamental- anos iniciais, caderno 01. Cascavel: AMOP, 2007a.
_______. Sequência didática: uma proposta para o ensino da língua portuguesa no ensino fundamental- anos iniciais, caderno 02. Cascavel: AMOP, 2007b.
_______. Sequência didática: uma proposta para o ensino da língua portuguesa no ensino fundamental- anos iniciais, caderno 03. Cascavel: AMOP, 2009a.
_______. Reflexões linguísticas sobre metodologia e prática de ensino de língua portuguesa. Revista Confluências, Instituto de Língua Portuguesa do Liceu Literário Português, Nº 35/36, p. 129-146, Rio de Janeiro, 1º sem./2009b.
CUNHA, D. A. C. O funcionamento dialógico em notícias e artigos de opinião. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros Textuais e Ensino. 4.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
DIEB, M. A leitura na sala de aula. In. COSCARELLI, C. V. (Org.). Leituras sobre a leitura: passos e espaços na sala de aula. Belo Horizonte: Veredas, 2013, p. 36-59.
DOLZ, J.; NOVERRZ, M.; SCHNEUWLY, B.. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
DOLZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
FERNANDES, E. M. F. A produção escrita e a reescrita: indícios significativos no processo de produção de textos. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Goiás. Faculdade de Letras. Goiânia, 2007.
FIAD, R. S. Operações linguísticas presentes nas reescritas de textos. Revista Internacional de Língua Portuguesa, p. 4, p. 91-97, jan. 1991.
FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. A escrita como trabalho. In: MARTINS, M.H. (org.) Questões de linguagem. São Paulo: Contexto, 1991, p. 54-63.
GRANDE, É. M. T. Processos de revisão e reescritura em textos narrativos de alunos de quinta série do ensino fundamental. Tese de doutorado. UNESP – Araraquara. Faculdade de Ciências e Letras, 2006.
KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística. São Paulo: Ática, 1986.
MENEGASSI, R. J. Da revisão a reescrita: operações linguísticas sugeridas e atendidas na construção do texto. Mimesis, Bauru, v. 22, n. 1, p. 49-68, 2001.
SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Os gêneros escolares: Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, ANPED, n. 11, p. 5-16, mai/jun/jul/ago 1999.
VAL, M. G. C. Redação e Textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.