Dialogism and lexicocultural aspects in children’s and adolescent’s songs in Portuguese language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex-v10a2025-13

Keywords:

Song, Teaching and learning of Portuguese language, Lexicon and culture, Dialogism

Abstract

“Song” is a genre of speech that facilitates different skills: lexical learning, reading comprehension, authorship, and linguistic analysis. This work is based, on the one hand, on lexical studies, which allow the analysis of formal elements of the language and intra and extralinguistic elements (Barbosa, 2009), and on the other hand, on studies by the Bakhtin circle on human interaction, speech genres (Bakhtin [1979], 1997) and in studies on the teaching of song (Tatit, 1996; Tinhorão, 1998; Andrade, Baltar, Castro, 2021). Thus, by means of linguistic-lexical resources in working with songs, the general objective of this research is to describe how the artistic-literary sphere, specifically the discursive genre “song”, is contemplated in the textbooks of the initial years of Elementary Education at a private school in the city of São José do Rio Preto, state of São Paulo, and at a public school in Florianópolis, state of Santa Catarina. As specific objectives, based on this description, in order to bring out emotions, awaken feelings and give new meaning to Portuguese language classes, we intend to propose actions and sequences of activities for such work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Cristina Parreira, UNESP

    Docente da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos/UNESP. cristina.parreira@unesp.br

    .

  • Maria Letícia NAIME-MUZA, UFSC

    Professora na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, Ensino Fundamental I e II. Doutora em Linguística Aplicada/UFSC. leticiamuza2022@gmail.com

    .

  • Alessandra Benicchio Muramatsu, UNESP

    Professora na rede particular do Ensino Fundamental I ao Ensino Médio. Aluna especial no Programa de Pós-Graduação em Letras do Ibilce/UNESP. lesbeni@yahoo.com.br

    .

References

ADORNO, T. W. A indústria cultural. In: COHM, G. (Org.), Theodor W. Adorno. São Paulo: Ática, 1994 [1967], p. 92-99.

ANDRADE, T. M. de; BALTAR, M. A. R. e CASTRO, L. M. de. Reflexões sobre o espaço da canção nos documentos parametrizadores nacionais para o Ensino Fundamental. Estudos Semióticos, 17(3), pp.306-325, 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8615616. Acesso: 01 dez. 2024.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. [tradução feita a partir do francês por Maria Emsantina Galvão G. Pereira. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, [1979], 1997.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2006 [1929].

BARBOSA, M. L. de A. O conceito de lexicultura e suas implicações para o ensino- aprendizagem de português língua estrangeira. In: Filologia e Linguística Portuguesa, n. 10-11, p. 31-41, 2009. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i10-11p31-41. Acesso: 01 dez. 2024.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso: 01 dez. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

COSTA, M. A. da. Afinar as rezas. Intérprete: Dazaranha. Rio de Janeiro: Paravox, 2016. In: CD Afinar as rezas. Música de abertura do álbum (4'11min).

LAKATOS, E.; MARCONI, M. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, [1986] 2013.

MAIA, A.F.; ANTUNES, D.C. Música, indústria cultural e limitação da consciência. Rev. Mal-Estar e Subjetividade. v.8, n.4, p. 1143-1176, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/271/27111861013.pdf. Acesso: 01 dez. 2024.

TATIT, L. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 1996.

TATIT, P; ANTUNES, A. Criança não trabalha. Intérprete: Palavra Cantada. São Paulo: World Music, 1998. In: CD Canções Curiosas - 3ª. Faixa (2'50min).

TINHORÃO, J. R. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.

TRINCONI, A.; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Ápis: língua portuguesa, 5º ano: ensino fundamental. São Paulo: Ática, 2017.

VAZ, D.; MORAES, E. N.; VELIAGO, R. Presente: língua portuguesa, 2º ano: ensino fundamental. São Paulo: Moderna, 2020.

Published

2025-10-08

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PARREIRA, Maria Cristina; NAIME-MUZA, Maria Letícia; BENICCHIO MURAMATSU, Alessandra. Dialogism and lexicocultural aspects in children’s and adolescent’s songs in Portuguese language teaching. Revista GTLex, Uberlândia, v. 10, n. 1, p. e010013, 2025. DOI: 10.14393/Lex-v10a2025-13. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/78489. Acesso em: 6 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 184

You may also start an advanced similarity search for this article.