Blogs no ensino e formação de professores de inglês

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2023v25.n.1.66533

Keywords:

Ensino de línguas. Formação de professor. Educação Básica

Abstract

This study aims to reflect about the contributions of a training course focused on the digital genre blog to English teacher education. We based on the Global Operation Model for Language Teacher Education and on studies about digital genres and multimodality. The participants were undergraduates of Language, Educação do Campo and English teachers who work at Basic Education. We selected a sample of six blogs whose creation processes were analyzed focusing on the production conditions and on the design aspects. Our results demonstrated that the participants were able to develop a blog addressed to the English teaching at Basic Education. They also became more critical and reflexive concerning to the creation process of this digital genre. Such results evidence the contributions of formation courses to the improvement of teacher’s profile and pedagogical practice. That looks still more relevant in Covid-19 Pandemic times due the need of adopting the digital genres in remote classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hejaine Oliveira Fonseca, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri -UFVJM

Professora de Língua Inglesa do Curso de Letras/UFVJM

References

AGUIAR, Adriana Aparecida Souza. Gêneros textuais e produção de texto em inglês. In: DIAS, R.; DELL’ISOLA, R. L. P. (org.). Gêneros textuais: teoria e prática de ensino em LE. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012. p. 35-61

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. (org.). Estrutura e funcionamento das competências de professores e aprendizes de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Léxico Vital da Área de Ensino de Línguas: Na Perspectiva da Ciência Aplicada da linguagem. Brasília, DF, 2022. (em fase de elaboração).

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Sobre competências de ensinar e de aprender línguas. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. (org.). Competências de aprendizes e professores de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018. p. 11-34.

COSCARELLI, Carla Viana. Ensino de língua: surtos durante a pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyana de Matos Moura (org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020. p. 15-20.

COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2005.

CRUZ. Letícia Telles da. Entre o dizer e o fazer: Implicações das crenças de professores em formação sobre o ensino de LI em escolas pública. 2017. 181f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

DIAS, Reinildes. Gêneros digitais e multimodalidade: oportunidades on-line para a escrita e a produção oral em inglês no contexto da Educação Básica. In: DIAS, R.; DELL’ISOLA, R. L. P. (org.). Gêneros textuais: teoria e prática de ensino em LE. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.p. 295-315.

FONSECA, Hejaine de Oliveira. Navegar é preciso: A internet como ferramenta suplementar na leitura e escrita em inglês. Dissertação de Mestrado, UFU. Uberlândia, 2007.

KERSCH, Dorotea Frank et al. (org.) Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP. Pontes Editores, 2016. 187 p.

KINOSHITA, Luciana. Crenças e expectativas sobre ensinar/aprender a ser professor de língua estrangeira (Representações de graduandos, formadores e agentes governamentais): o caso da formação docente inicial da Unifesspa. 2018. 770p. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva et al. (Org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.p. 19-36.

OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes de; Souza, Albanyra dos Santos. Uma experiência com alunos de Letras em formação inicial: Construindo blogs em sala de aula. The Especialist. Vol. 39, n. 3, p. 1-16, 2018. DOI: 10.23925/2318-7115.2018v39i3a4

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Interação e aprendizagem em ambiente virtual. Belo Horizonte: Fale – UFMG, 2001.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. O papel da educação à distância na política de ensino de línguas. In: MENDES, Eliana Amarante de Mendonça et al. (org.). Revisitações: edição comemorativa: 30 anos da Faculdade de Letras/UFMG. Belo Horizonte: Fale - UFMG, 1999. p. 41-57.

PINTO, Abuêndia Padilha. Gêneros discursivos e ensino de Língua Inglesa. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva et al (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 47-57.

RIBEIRO, Ana Elisa. Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo, SP: Parábola, 2018.

SILVA, Ludmilia Souza da. O blog e autonomia no ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira: um estudo em uma turma do Curso de Letras da faculdade Unime-Lauro de Freitas. 2009. 134f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Faculdade de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

WRIGHT, Glauco. Conhecimento: questões da sustentação de competências de professores de línguas. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. (org.). Estrutura e funcionamento das competências de professores e aprendizes de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 23-30.

Published

2023-02-24

How to Cite

OLIVEIRA FONSECA, H. . Blogs no ensino e formação de professores de inglês. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 1–24, 2023. DOI: 10.14393/OT2023v25.n.1.66533. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/66533. Acesso em: 22 nov. 2024.