Formação de professores e autonomia na aprendizagem
conceitos, caminhos e desafios
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64114Keywords:
PortuguêsAbstract
The article presents concepts about the term autonomy for some evaluation criteria. From the analysis of these concepts, the work brings reflections on production conditions, possible paths and some challenges for teachers in the path of encouraging and developing autonomous learning. Finally, it outlines some characteristics of the teacher and student profile when taking this work approach. The theoretical basis of the study mainly from the works of Nicolaides (2020), Paiva (2005, 2006), Freire (1997) and Beson (2011). The work methodology is a bibliographical research with a qualitative basis based on the analysis and reflection of theoretical references.
Keywords: autonomy; teacher training; teaching and learning.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993. 76 p.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. Linguística Aplicada: Ensino de línguas & Comunicação. Campinas, SP: Pontes Editores e ArteLíngua, 2005. 96 p.
BACICH, L.; MORAN, J. (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora – uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. 238p.
BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F.M. (orgs.). Ensino híbrido. Porto Alegre: Penso, 2015. 270p.
BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online – textos e práticas digitais. Tradução Milton C. M. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. 272 p.
BENSON, P. Teaching and Researching Autonomy. Harlow: Pearson. 2011. 296p.
BENSON, P. The philosophy and politics of learner autonomy. In: BENSON, P.; VOLLER, P. Autonomy and independence in language learning. London, UF: Logman. 1997. p. 18-34.
BENSON, P.; HUANG, J. Autonomy in the transition from foreign language learning to foreign language teaching. Revista D.E.L.T.A., São Paulo, volume 24, n. especial, p. 421-439. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44502008000300002 Acesso em: 24 mai. 2021.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução Afonso C. da C. S. 1ºedição. Rio de Janeiro: LTC, 2021. 104p.
BRAGA, D. B. (org.). Tecnologias digitais da informação e comunicação e participação social: possibilidades e contradições. São Paulo: Cortez, 2015. 268p.
BUZATO, M.K. (org.). Cultura digital e linguística aplicada: travessias em linguagem, tecnologia e sociedade. Campinas: Pontes Editores, 2016. 207p.
CAZDEN, C et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021. 146p.
CELANI, M. A. A. (org.) Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002. 232p.
CORREIA, H.T.; DIAS, D.R. Multiletramentos e usos das tecnologias digitais da informação e comunicação com alunos de cursos técnicos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 2, n. 55, p. 241-261, mai./ago. 2016.
COSCARELLI, C.V. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. 190p.
DICKINSON, L. Learner autonomy: what, why and how? In: LEFFA, V.J.(editor) Autonomy in language learning. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS. 1994. p. 2-12.
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Tradução Marcos M. 1ªedição. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. 351p.
FRANCO, C. P. Autonomia na aprendizagem de inglês: um estudo de caso com nativos digitais sob as lentes do caos e da complexidade. 2013. 201f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997. 144p.
Gibbs G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HOLEC, H. Autonomy in foreign language learning. Oxford, UK: Pergamon, 1981.
LEFFA, V.J. (editor). Autonomy in language learning. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS. 1994. 394p.
MAGNO e SILVA, W. The role of self-access centers in foreing languagem learners autonomization. In: NICOLAIDES, C. & MAGNO e SILVA. Innovations and challenges in Applied linguistics and learner autonomy. Campinas, Brasil: Pontes, 2008, p. 183-208.
MAGNO e SILVA, W., DANTAS, L. MATOS, M.C.V.S., MARTINS, M. F. Aconselhamento linguageiro no processo de aprendizagem de inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, São Paulo, v. 52, n. 1, p.53-72, 2013.
MAXCY, S. J. Educational Leadership: A Critical Pragmatic Perspective. New York: Bergin & Garvey. 1991.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L; MORAN, J. (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora – uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. 238 p.
NICOLAIDES, C. S. A busca da aprendizagem autônoma de língua estrangeira no contexto acadêmico. 2003. 232f. Tese (Doutorado em Linguística). Faculdade de Letras, UFRGS, Porto Alegre, 2003.
NICOLAIDES, C. S.; ARCHANJO, R. Reframing identities in the move: a tale of empowerment, agency and autonomy. Trabalhos em linguística aplicada, São Paulo, v. 58, n. 1, p. 96-117. 2019.
NICOLAIDES, C. S. et al. Estudos de Autonomia na Aprendizagem de Línguas Adicionais no Brasil: Caminhos e Perspectivas. In: LUDWIG, C.; TASSINARI, G.; MYNARD, J. Navigating Foreign Language Learner Autonomy. Hongkong: Candlin & Mynard epublishing. 2020. p. 378-403.
PAIVA, V. L. M de O. Autonomia e complexidade. In: Linguagem & Ensino, vol.9, n.1, 2006, p.77-127.
PAIVA, V. L. M. de O. (org.). Ensino de Língua Inglesa: Reflexões e Experiências. 3ºed. Ed. Pontes. Campinas. 2005. 211p.
RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. 128p.
RODRIGUES, C. O uso de blogs como estratégia motivadora para o ensino de escrita na escola. 2008. 169p. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) Dissertação (mestrado) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
ROJO, R. (org.) Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. 215p.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. 127p.
ROJO, R. ; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. 223p.
ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. 261p.
RUBIN, J. What the “Good Language Learner” Can Teach Us. TESOL, Quarterly, v.9, n. 51, p. 41-51. 1975
SILVA, I. A. Figurativização e metamorfose: o mito de Narciso. São Paulo: EDUNESP, 1995. 276 p.
SOARES, L. de V.; COLARES, M. L. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 19-41, set./dez. 2020. ISSN 2175-6600. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10157 Acesso em: 07/06/2021.
SPRENGER, T. M.; WADT, M.P.S. Autonomy development and the classroom: reviewing a course syllabus. Delta, São Paulo, v. 24, n. especial, p.551-576, 2008.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6ºed. Tradução: José C. N., Luís S.M.B, Solange C.A. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 224p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: