Formação de professores e autonomia na aprendizagem

conceitos, caminhos e desafios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64114

Keywords:

Português

Abstract

The article presents concepts about the term autonomy for some evaluation criteria. From the analysis of these concepts, the work brings reflections on production conditions, possible paths and some challenges for teachers in the path of encouraging and developing autonomous learning. Finally, it outlines some characteristics of the teacher and student profile when taking this work approach. The theoretical basis of the study mainly from the works of Nicolaides (2020), Paiva (2005, 2006), Freire (1997) and Beson (2011). The work methodology is a bibliographical research with a qualitative basis based on the analysis and reflection of theoretical references.

Keywords: autonomy; teacher training; teaching and learning.

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Author Biography

Cláudia Rodrigues, UNESP - Araraquara

Doutoranda em Língua Portuguesa e Linguística pela UNESP; Mestre em Linguística Aplicada pela UNICAMP, inscrita na sub-área Linguagens e Tecnologias; Especialista em Educação (FACED-UFU); Especialista em Linguística e Linguística Aplicada (ILEEL-UFU). Professora de Língua Portuguesa e Redação nos últimos 20 anos, atuou como professora em universidades públicas e privadas. Atualmente é professora do Ensino Médio e Fundamental em escolas públicas e privada; sendo elas: Colégio Marista de Uberlândia (desde 2010); E.M. Professor Eurico Silva (desde 2013); E.E. Frei Egídio Parisi (desde 2018). Atualmente encontra-se em licença dos vínculos trabalhistas para desenvolver o estudo de Doutorado na Universidade Estadual Júlio Mesquita Filho, na cidade de Araraquara (UNESP). A pesquisa de Doutorado tem por objetivo analisar os efeitos no ensino e aprendizagem escolar mediante o contexto de pandemia vivenciado nos anos 2020 e 2021.

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Published

2022-04-26

How to Cite

RODRIGUES, C. Formação de professores e autonomia na aprendizagem: conceitos, caminhos e desafios. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64114. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64114. Acesso em: 22 jul. 2024.