Alfabetização financeira na escola: para além da ótica neoliberal

Authors

  • Islander Fernandes de Andrade IFPB - Instituto Federal de Educação da Paraíba Author
  • Alysson André Régis Oliveira Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba Author

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.1.75263

Keywords:

Alfabetização Financeira, Paulo Freire, Pedagogia Crítica, Emancipação

Abstract

Education aims to fully develop the student and prepare them for the exercise of citizenship. However, there is a predilection for partial development with regard to financial education. This research aims to analyze the discourse on financial literacy in schools as a proposal for overcoming excessive social debt. To achieve this purpose, a methodology was adopted for the development of this work that used exploratory research, with the nature of applied research and technical procedure in bibliographic and documentary research, with predominantly qualitative data processing. In the course of the theoretical assumptions, it is observed that in addition to the neoliberal discourse of lack of individual financial knowledge, a component of social inequality by classes is seen and that the school can be an institution for maintaining or changing dominant ideologies of capital. In conclusion, we came to the position that critical and emancipatory financial literacy is necessary in schools to replace technical and alienated education, almost always restricted to the accumulation of money. Ultimately, we seek financial education that encompasses the integral human formation of subjects to achieve the construction of a more equitable, stable and environmentally conscious society.

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Author Biographies

  • Islander Fernandes de Andrade, IFPB - Instituto Federal de Educação da Paraíba

    Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IFPB, campus João Pessoa (2024). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional-UNINTER (2024). Graduado em Direito pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2016).

  • Alysson André Régis Oliveira , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

    Doutor em Ciências da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre em Administração na linha de pesquisa Estratégias Organizacionais e Gestão de Pessoas pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente, está lotado como professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e atua como professor efetivo do IFPB, campus João Pessoa. Como professor convidado atua em Master in Business Administration (MBA) e em consultorias organizacionais. Atua junto ao Banco de Avaliadores do SINAES, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Possui uma larga experiência (nos âmbitos do ensino, da pesquisa e da extensão) no tocante à Ciência da Administração com ênfase nos temas: Gestão Estratégica, Gestão Estratégica de Pessoas, Gestão por Processos, Gestão Social e Terceiro Setor; no que se refere à Ciência da Educação, com os temas: História da Educação, Práticas Educação em Espaços Não-Formais de Educação, Metodologia de Incubação de Empreendimentos Econômicos Solidários e Educação Profissional e Tecnológica.

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Published

2025-04-25

How to Cite

FERNANDES DE ANDRADE, Islander; ANDRÉ RÉGIS OLIVEIRA , Alysson. Alfabetização financeira na escola: para além da ótica neoliberal. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–21, 2025. DOI: 10.14393/OT2025v27.n.1.75263. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/75263. Acesso em: 19 jul. 2025.

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