Formação continuada: uma análise a partir do programa MS Alfabetiza - todos pela alfabetização das crianças

Authors

  • Maria Inez Domingues Galeano Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS Author
  • Célia Beatriz Piatti Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Campus Campo Grande Author

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.1.74888

Keywords:

Continuing Education. Teachers. MS Literacy Program.

Abstract

This article, which is the result of a doctoral research project aimed at analyzing the concept of continuing education established in the MS Alfabetiza - Todos pela Alfabetização das Crianças (MS Literacy Program - Everyone for Children's Literacy), has theoretical foundations based on historical-dialectical materialism. To this end, we conducted a documentary analysis of the training stages of the aforementioned program. As a result, we identified potentialities in the proposal undertaken during the post-pandemic period, highlighting the need to recompose the learning of students in the literacy phase. However, the program is based on competencies, both in terms of being developed by teachers and students, with perspectives of meritocracy. One of its stages includes rewarding schools that stand out in learning results, which generates competitiveness and managerial promotion. It is important to understand that the investment of the private sector in the analyzed program, generating prizes and bonuses, encourages and drives a business market awareness, issues that strongly influence teacher training.

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Author Biography

  • Célia Beatriz Piatti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Campus Campo Grande

    Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava, com especialização em Administração Escolar e Orientação Educacional. Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2006) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2013). Coordenadora do grupo de estudos e pesquisa em formação de professores (GEPFORP). Professora da UFMS, lotada na Faed (Faculdade de Educação) atuando como docente no curso de Licenciatura em Educação do Campo-LeduCampo, no curso de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Foi coordenadora do curso de Licenciatura em Educação do Campo/Leducampo/UFMS (2015 A 2016). Atualmente é coordenadora da linha de pesquisa - Processos formativos, práticas educativas, diferenças- PPGEdu/UFMS. Participa como pesquisadora da Rede Universitas/Br. É Associada individual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (ANPED). É membro do Comitê Interno de Iniciação Científica da UFMS/PIBIC/PIBIC-AF/CNPq. Tem experiência na área de educação, atuando em ensino, pesquisa e extensão com os seguintes temas: Educação do Campo; Formação de professores e práticas educativas.

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Published

2025-05-09

How to Cite

DOMINGUES GALEANO, Maria Inez; PIATTI, Célia Beatriz. Formação continuada: uma análise a partir do programa MS Alfabetiza - todos pela alfabetização das crianças. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–17, 2025. DOI: 10.14393/OT2025v27.n.1.74888. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/74888. Acesso em: 5 dec. 2025.

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