Um breve histórico da alfabetização no Brasil

alguns apontamentos sobre políticas e métodos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73797

Keywords:

História da Afabetização, Política Pública, Métodos de Alfabetização

Abstract

This study, which is qualitative in nature and theoretical in nature, presents the partial results of a thesis research project. We start from the premise that the problem of literacy in the country insists on remaining current given that it is marked by political interests involving the construction of a nation project; learning to read and write encompasses a complexity of psychological, social, cultural, economic and methodological factors and; literacy is understood as a discursive process. The aim of this article is to critically discuss the history of literacy in Brazil, with an emphasis on literacy methods and their relationship with certain public policies. The corpus of discussion and analysis is based on Marcilio (2016) and Mortatti (2006). The study points out that the history of literacy is marked by tensions, disputes and political and economic interests that reverberate in the literacy methods that 'erupt' in the country at certain historical moments.

Author Biography

  • Pollyanne Ribeiro Bicalho, Universidade Federal do Ceará

    Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), graduação em Direito pelo Centro Universitário FUMEC (2000), mestrado em Educação pela Universidade São Marcos (2004), doutorado em Linguística Aplicada pela Puc Minas (2008) e pós-doutorado em Linguística Aplicada (USP). Atualmente, é professora da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área da Linguística Aplicada, com ênfase nos seguintes temas: gêneros discursivos, identidade do professor, memoriais, representações sociais; formação de professores; letramento, material didático.

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Published

2024-10-22

How to Cite

Um breve histórico da alfabetização no Brasil: alguns apontamentos sobre políticas e métodos. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–17, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73797. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73797. Acesso em: 8 apr. 2025.

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