A afetividade no ensino de Teatro:
uma análise de experiência de estágio remoto
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2023v25.n.1.68715Keywords:
Acolhimento, Estágio em Teatro, Ensino RemotoAbstract
This article aims to analyze the experiences of Supervised Internship in remote teaching at school and in the community, from the perspective of the teachers responsible for the disciplines. In this article, we reflect on the idea of affectivity and welcoming in the relationship between teacher and student, since this dimension was the most highlighted in the reflections derived from the teaching experiences of the students of the third and fourth years of the course of Licenciatura em Teatro of a state University in Paraná, in the disciplines "Supervised Curricular Internship” I and III. The method used in this study is a qualitative research (TRIVIÑOS, 1987) and the instruments used were the internship projects developed during the year 2020. For the analysis, a comparative study (GONZALES, 2008) was carried out between the experiences in both fields. The main reference authors used were Freire (1996) and Bego (2016). As results we realized that, although remote teaching is subject to problematization, not only because of the limitation of the class but also because of the context in which it takes place, it is viable and can generate good experiences because the essential element for teaching is possible in both realities, remote and face-to-face: the affection.
References
BEGO, Zilda. Formação política: indicadores de princípios de práticas e mediações pedagógicas. (Dissertação). Mestrado em Educação. Universidade Estadual de Maringá, 2016.
BRANDÃO, Tânia. Metodologia nas pesquisas em Artes Cênicas no Brasil. Urdimento – Revista de estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 3, p. 004-015, 2000. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101032000004
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Sidmar Silveira. Entre arte e pedagogia em tempos de pandemia: ensino remoto e mediação teatral. Revista da FUNDARTE, p. 01-20, ano 21, n. 44, jan./mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.19179/2319-0868/836
GONZALEZ, Rodrigo Stumpf. O método comparativo e a ciência política. Revista de estudos e pesquisas sobre as américas, Brasília, DF, v.2, n.1, p. 1-12, jan./jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.21057/repam.v2i1.1464
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2013.
KOUDELA, Ingrid Dormien; JUNIOR, José Simões de Almeida. Léxico da pedagogia de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.
NOGUEIRA, Márcia Pompeo. Teatro e Comunidade: dialogando Brecht e Paulo Freire. Urdimento – Revista de estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 9, p. 69-85, 2007. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101092007069
PAIVA, Jacyara. (sobre)vivências: um estudo fenomenológico-existencial acerca dos modos de ser sendo crianças e adolescentes em situação de rua. (Dissertação). Mestrado em Educação. Universidade do Espirito Santo, 2006.
PUPO, Maria. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.
RODRIGUES, Maria Anunciada Nery. Estágio Supervisionado e Formação de Professor: uma reflexão sobre integração teoria e prática. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia. Canoas, v. 4, n. 2, 2015. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v4.n2.a1917
SANTOS, Boaventura de Souza. A Gramática do Tempo. Para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2010.
SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2010.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2010.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: