Pedagogical training in sexual education with a teachers of Early Childhood Education: sharing experiences, building citizenship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.2.78499

Keywords:

Educação Sexual, Gênero, Sexualidade, Educação Infantil

Abstract

Sex education is a complex topic that involves citizenship, respect, and ethics, and can raise questions from various groups and social institutions about how to discuss issues that involve this human dimension. Schools and families have constantly recognized their limitations in problematizing sex education. Some causes for these difficulties may be related to the rejection of the topic due to the lack of teacher training; to the stereotypes and prejudices that persist in the complex universe of human sexuality; to the lack of public policies that make discussions about sex education in schools effective, etc. This article describes a university extension experience carried out with early childhood education teachers, focusing on teacher training actions, aiming at training them to discuss sex education in schools. The project was developed in a public early childhood education school in the city of Caxias, Maranhão. Thirty-two teachers participated. Observations of the teachers' pedagogical routines, analysis of the teaching materials used by the teachers, and meetings to systematize and prepare workshops on the topics of sex education were carried out. There was significant participation from teachers who began to understand with more precision and theoretical-methodological care the importance of this discussion in early childhood education schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Arcelina Marques de Oliveira, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

    Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Maranhão – UEMA. 

  • Jackson Ronie Sá-Silva, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

    Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. 

  • Nilvanete Gomes de Lima, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

    Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Maranhão – UFMA. 

References

ARIÈS, P. História social da família e da infância. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

ASSIS, Thais Reis de. Mulher, mãe ... e professora: a feminização do magistério nas páginas da Revista do Ensino. Humanidades & Tecnologia (FINOM), Paracatu, v. 35, n. 1, p. 111 26, ago./out. 2022. Disponível em: https://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/2315. Acesso em: 29 abr. 2025.

AUAD, D. Educação para a democracia e co-educação: apontamentos a partir da categoria gênero. Revista USP, São Paulo, n. 56, p. 136-143, dez./fev. 2003. Acesso em: 29 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i56p136-143

AUAD, D. A co-educação como política pública: a manutenção da escola mista com o advento da igualdade de gênero. Caderno Espaço Feminino, Uberlândia, v. 16, n.19, p. 57-76, jul./dez. 2006. Disponível em: https://ieg.ufsc.br/public/storage/articles/October2020/01112009-014428auad.pdf. Acesso em: 28 abr. 2025.

BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. 1993. 369f. Tese (Doutorado) - FFLCH, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/208387. Acesso em: 29abr. 2025.

BITTENCOURT, C. M. F. Em foco: história, produção e memória do livro didático. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, [s. p.], set. 2003. Disponível em: https://revistas.usp.br/ep/article/view/27946/29718. Acesso em: 10 mar. 2025.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 10 mar. 2022.

BRASIL. Lei 8.069/1990, de 13 jul. 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm. Acesso em: 2 jul. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília, DF: Ministério da Educação e do Desporto, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 4 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1998. 3v. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 4 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. O que é a BNCC? Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 9 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld:pnld. Acesso em: 4 set. 2021.

BRITZMAN, D. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo horizonte: Autêntica, 2000. p. 61-82. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/30353576.pdf. Acesso em: 7 ago. 2025.

CERQUEIRA, C. O.; MENDES, M. P. L. Educação sexual nos documentos oficiais: uma breve análise. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 26, n. 49, p. 1-23, maio/jul. 2023. Acesso em: 4 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6998

FELIPE, J. Infância, Gênero e Sexualidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n.1, p. 54-87, 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/48688/30332. Acesso em: 23 set. 2024.

FELIPE, J. Afinal, quem é mesmo pedófilo? Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, p. 201-223, jan./jun. 2006. Acesso em: 14 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332006000100009

FELIPE, J.; GUIZZO, B. S. Erotização dos corpos infantis na sociedade de consumo. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 3, p. 119-129, set./dez. 2003. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2214/42-dossie-felipej_etal.pdf. Acesso em: 4 set. 2024.

FINCO, D. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na Educação Infantil. Pro-Posições, Dossiê: Educação Infantil e Gênero, Campinas, v. 14, n. 42, p. 89-102, 2003. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2212/42-dossie-fincod.pdf. Acesso em: 26 set. 2024.

FINCO, D. Faca sem ponta, galinha sem pé, homem com homem, mulher com mulher: relações de gênero nas brincadeiras de meninas e meninos na educação infantil. 2004. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/315368. Acesso em: 27 set. 2024.

FOUCAULT, M. História da sexualidade: vontade de saber. 16. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

FURLANI, J. O bicho vai pegar! um olhar pós-estruturalista à educação sexual a partir de livros paradidáticos infantis. 2005. 272f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13259. Acesso em: 2 maio 2025.

FURLANI, J. Gênero e sexualidade nos materiais didáticos e paradidáticos: representações de gênero e sexualidade em livros de gênero e paradidáticos. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação à Distância. Salto para o futuro: educação para a igualdade de gênero, ano 18, Boletim 26, p. 39-46, nov. 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cadernos_tematicos/salto_futuro_educacao_igualdade_genero.pdf. Acesso em: 3 maio 2025.

FURLANI, J. Gêneros e sexualidades: problematizando a educação e processos de produção de conhecimentos. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 12, n. 1, p. 1-12, jan./jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18682/9803. Acesso em: 20 set. 2024.

FURLANI, J. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades: Caxias. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/caxias/panorama. Acesso em: 21 jan. 2025.

JADEJISKI, R. R.; GOMES, M. V.; LIMA, A. R. Percepções e vivências LGBTQIA+ nas escolas. Revista Tocantinense de Geografia, [S. l.], v. 11, n. 23, p. 168–187, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/12718. Acesso em: 13 ago. 2025.

LOURO, G. L. Corpo, escola e identidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p.59-76, p. 59-75, jul./dez. 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46833/29119. Acesso em: 2 maio 2025.

LOURO, G. L. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, Campinas, v. 19, n. 2, p. 17-23, maio/ago. 2008. Acesso em: 22 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072008000200003

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MUNAKATA, K. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 12, n. 30, p. 179-197, 2012.

DOI: http://dx.doi.org/10.4322/rbhe.2013.008

VIANNA, C.; FINCO, D. Meninas e meninos na educação infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, Campinas, n. 33, p.265-283, jul./dez. 2009. Acesso em: 20 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332009000200010

XAVIER FILHA, C. Gênero, corpo e sexualidade nos livros para a infância. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n.1, p. 153-169, 2014. Acesso em: 29 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.36546

Published

2025-11-18

How to Cite

DA SILVA, Raimundo José Pereira; DE OLIVEIRA, Arcelina Marques; SÁ-SILVA, Jackson Ronie; DE LIMA, Nilvanete Gomes. Pedagogical training in sexual education with a teachers of Early Childhood Education: sharing experiences, building citizenship. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 1–19, 2025. DOI: 10.14393/OT2025v27.n.2.78499. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/78499. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 394

You may also start an advanced similarity search for this article.