Applied Linguistics & Pedagogical Lexicography
possible intersections through Corpus Linguistics
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-6Keywords:
Applied Linguistics, Pedagogical Lexicography, Corpus LinguisticsAbstract
This article aims at establishing connections between Applied Linguistics and Pedagogical Lexicography by means of the Corpus Linguistic methodology/approach. The following three questions guide this study: which characteristics are attributed to the term “pedagogical dictionary(ies)” when using Corpus Linguistic methods? Are these characteristics in line with the lexicographic proposal of the school dictionaries Houaiss Conciso and Novíssimo Aulete? How can the results be related to the role of Applied Linguistics? This study draws on a theoretical framework composed of concepts and principles from Applied Linguistics and Pedagogical Lexicography. As part of the theoretical discussion, a corpus-based definition of “Applied Linguistics” is proposed. To answer the aforementioned questions, it is described in the methodology section the compilation and analysis of a Pedagogical Lexicography corpus, which was carried out by means of the software WordSmith Tools 6.0. In the analysis and results section the characteristics related to the term “pedagogical dictionary(ies)” are identified and used as a basis for the analysis of Novíssimo Aulete and of Houaiss Conciso. It has been perceived that such dictionaries have few characteristics pertaining to pedagogical dictionaries.
Downloads
Metrics
References
AULETE, F. J. C.; GEIGER, P. (org.). Novíssimo Aulete dicionário contemporâneo da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.
BIDERMANN, M. T. C. Análise de dois dicionários gerais do português brasileiro contemporâneo: o Aurélio e o Houaiss. Filologia e Linguística Portuguesa, n. 5. São Paulo: USP, p. 85-116, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional do Livro Didático – Dicionários. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.
BRITO, C. C. de P. LA: Panorama Histórico. In: Bases Teóricas em Linguística Aplicada (Disciplina). PPGEL/UFU, Uberlândia, 2017, Slides. (Material utilizado em aula).
CAVALCANTI, M. C. A propósito de Linguística Aplicada. Trabalhos em Linguística Aplicada, vol. 07, 1986. p. 05-12.
DURAN, M. S.; XATARA, C. M. Lexicografia Pedagógica: Atores e Interfaces. Delta. v. 23. n. 2. São Paulo: PUC, p. 203-222, 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30294/20948. Acesso em: 13 dez. 2017.
FROMM, G. Votec: a construção de vocabulários eletrônicos para aprendizes de tradução. 2007. 210 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
FROMM. Votec - Vocabulário Técnico Online. Ambiente Virtual Terminográfico Online, 2007. Disponível em: http://pos.votec.ileel.ufu.br. Acesso em: 04 dez. 2017.
FROMM. Árvore do Campo da Linguística, 2015.
FROMM, G.; YAMAMOTO, M. I. Terminologia, Terminografia, Tradução e Linguística de Corpus: a criação de um vocabulário bilíngue sobre Linguística. In: TAGNIN, S.; BEVILACQUA, C. Corpora na Terminologia. São Paulo: Hub Editorial, 2013.
GRAMA, D. F. Uma análise lexicográfica dos elementos coesivos sequenciais do português para a elaboração de uma proposta de definição: um estudo com base em corpus. 2016. 371 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.
HOUAISS, A. (Org.); VILLAR, M. S. (Ed.). Dicionário Houaiss conciso. São Paulo: Moderna, 2011.
KRIEGER, M. G. Políticas públicas e dicionários para escola: o programa nacional do livro didático e seu impacto sobre a lexicografia didática. Cadernos de Tradução, Florianópolis, Brasil. v.2, n.18, 2006, p. 235-252. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/6950/6458. Acesso em: 6 abr. 2015.
KRIEGER, M. G. Questões de lexicografia pedagógica. In: XATARA, Claudia; BELIVACQUA, Cleci Regina; HUMBLÉ, Philippe René Marie (org.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 103-113. (Série: Estratégias de Ensino; 24)
KRIEGER, M. G. Dicionários escolares e ensino de língua materna. Estudos Linguísticos. v. 41. n. 1. São Paulo: USP, p. 169-180, jan-abr 2012. Disponível em: http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/41/el.2012_v1_t13_1.pdf. Acesso em: 13 dez. 2017.
LEFFA, V. J. A linguística aplicada e seu compromisso com a sociedade. Trabalho apresentado no VI Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 7-11 de outubro de 2001.
MOITA LOPES, L. P. Afinal, o que é Linguística Aplicada? In: MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada: A Natureza Social e Educacional dos Processos de Ensino/Aprendizagem de Línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996. p. 17-25.
ROJO, R. H. R. Fazer linguística aplicada em perspectiva sócio-histórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 253-276.
SCOTT, M. WordSmith Tools version 6. Liverpool: Lexical Analysis Software, 2012.
KILGARRIFF, A.; RYCHLY, P.; SMRZ, P.; TUGWELL, D. Sketch Engine (2004), Ambiente Virtual Online. Lexical Computing CZ, 2017. Disponível em: https://www.sketchengine.co.uk. Acesso em: 03 dez. 2017.
WELKER, H. A. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. Brasília, Thesaurus Editora, 2004.
WELKER, H. A. Panorama Geral da Lexicografia Pedagógica. Brasília: Thesaurus, 2008. 522 p.
WELKER, H. A. Questões de lexicografia pedagógica. In: XATARA, C.; BELIVACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. M. (org.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 103-113. (Série: Estratégias de Ensino; 24).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.