Terms in English textbooks for computing
DOI:
https://doi.org/10.14393/Lex9-v5n1a2019-3Keywords:
English language, Term, Textbook, ComputingAbstract
In the state of Paraná, the English language is a component of the curriculum of most of the technical courses offered by the State Secretariat of Education. However the state provides only English textbooks for general purposes and any other complementary specialized material. Thus, this study approaches the subjects of terminological knowledge in the Technician Course in Informatics Integrated to High School that, due to its specificity level, tends to emphasize the specific terminological units. For this, this qualitative research has as main objective the analysis of English textbooks for computing available in the Brazilian market and suggest one of them as a way to fill the gap in terms teaching. The theoretical framework was supported, among others, by Genouvrier; Peytard (1974), Barros (2004), Krieger; Finatto (2004) and Enterría Sánchez (2009).
Downloads
References
ABBADE, C. M. de S. A lexicologia e a teoria dos campos lexicais. Cadernos do CNLF. Rio de Janeiro: CIFEFIL, v. XV, n. 5, 2011, p. 1332-1343.
BARROS, L. A. Curso Básico de Terminologia. São Paulo: Edusp, 2004.
BIDERMAN, M. T. C. O significado. A estruturação do léxico. In: BIDERMAN, M. T. C. Teoria linguística. Leitura e crítica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 187-202.
CABRÉ, M. T. La terminología: Teoría, Metodología, Aplicaciones. Barcelona: Editorial. Antártida/Empúries, 1993.
CRUZ, D.T. English online: Inglês instrumental para informática. 1. Ed. São Paulo: Disal, 2013.
ENTERRÍA SÁNCHEZ, J. G. El español lengua de especialidad: enseñanza y aprendizaje. Madrid: Arco/Libros, 2009.
ESTERAS, S. R. Infotech: English for computer users. 4. ed. United Kingdom: Cambridge University Press, 2014.
FERREIRA, M. C. Campos léxico-semânticos e o ensino de vocabulário de segunda língua. Revista Prolíngua. v. 2. n. 2 – Jul./Dez. 2009.
GENOUVRIER, E.; PEYTARD, J. Linguística e ensino do português. Coimbra: Almedina, 1974.
KRIEGER, M. da G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à Terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2004.
LEFFA, V. J. As Palavras e Sua Companhia: o léxico na aprendizagem das línguas. Pelotas: EDUCAT, 2000. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/As_Palavras.pdf. Acesso em: 21 mai. 2017.
THOMPSON, M. A. Inglês instrumental: estratégias de leitura para informática e internet. São Paulo: Érica, 2016.
VARGAS, M. D.; NADIN, O.L. A terminologia no curso de formação de professores de línguas: uma proposta didática. Tradterm, São Paulo, vol. 25, p. 235-251, 2015. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v25i0p235-251. Acesso em: 18 mai. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
CC BY-NC-ND 4.0: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.