Macro-structural analysis of dictionaries approved by the Ministry of Education for high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex9-v5n1a2019-6

Keywords:

Macrostructure, High school, School dictionary

Abstract

This paper proposes to present an macro-structural analysis of the four dictionary approved by the MEC (Ministry of Education) in 2012 for High School, in order to reflect if such works are relevant and useful for students at this level. The analysis consisted of verifying how the lexemes are sorted in each dictionary and, from three lemmatic intervals, observe how each of the dictionaries examined: (1) lemmatizes affixes; (2) lemmatizes proper names and/or acronyms; (3) has variation marks (diastratic, diatopic and diaphasic); (4) lemmatizes terms; (5) differentiates polysemy from homonymy; and (6) lemmatizes tokens. It was found that, although the four dictionaries have a smooth structure and we do not find proper names and/or acronyms in the lemmatic ranges analyzed, all dictionaries differentiate polysemy from homonymy – which makes its use very difficult, especially for a high school student, because such a difference, usually occurs by etymological criteria, knowledge that the student is not expected to have.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECHARA, E. Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2011.

BIDERMAN, M. T. C. Os dicionários na contemporaneidade: arquitetura, métodos e técnicas. In: OLIVEIRA, A. M. P. de; ISQUERDO, A. N. (org.). As Ciências do Léxico: Lexicologia, Lexicografia e Terminologia I. Campo Grande: UFMS, 1998.

BORBA, F. S. Dicionário Unesp do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.

CAMARA Jr., J. M. Dicionário de Linguística e Gramática – Referente à Língua Portuguesa. Petrópolis: Editora Vozes, 2007.

FARIAS, V. S. Dicionários escolares de língua portuguesa: uma breve análise de aspectos macroestruturais. Lusorama: Revista de Estudos sobre os Países de Língua Portuguesa. Frankfurt, número 71-72, p. 161-206, 2007.

FARIAS, V. S. Descrição do léxico em dicionários escolares: proposta para o layout de verbetes de substantivos, adjetivos e verbos. Travessias. Cascavel, v. 08, número 03, p. 522-549, 2014.

GEIGER, P. (org.). Novíssimo Aulete dicionário contemporâneo da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexicon, 2011.

HOLANDA, A. B. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba: Positivo, 2010.

HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Objetiva, 2009.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Objetiva, 2009.

Instituto Antônio Houaiss (org.). Dicionário Houaiss Conciso. São Paulo: Moderna, 2011.

MAZURKIEWZCI, A. Dicionário de Termos Próprios e Relativos. Petrópolis: Vozes, 1968.

MIRANDA, F. B. O que é macroestrutura no dicionário de língua?. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (org). As Ciências do Léxico: Lexicologia, Lexicografia e Terminologia III. Campo Grande: UFMS, 2007.

MIRANDA, F. B. Da Classificação de Obras Lexicográficas e seus Problemas: Proposta de uma Taxonomia. Alfa. São Paulo, v. 58, p. 215-231, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/S1981-57942014000100009

MURRIE, Z. F. (coord.). Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2000.

NADIN, O. L. Dicionário Escolar de Espanhol para Brasileiros: Algumas Considerações sobre o Michaelis. Acta Scientiarum: Language and Culture. Maringá, v. 32, n. 2, p. 291-292, 2010. DOI https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v32i2.7601

NAVARRO, F. Dicionário do Nordeste – 5000 palavras e expressões. São Paulo: Estação Liberdade, 2004.

OLIVEIRA, A. F. S. de. Taxonomia de Dicionários Monolíngues de Inglês para Falantes Não-Nativos. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 35, n. especial, p. 224-241, 2010.

RANGEL, E. (elab.). Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.

RÓNAI, P. Dicionário Francês-Português/Português-Francês. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

SVENSÉN, B. A Handbook of Lexicography: The Theory and Practice of Dictionary-Making. Cambridge: CUP, 2009.

TRASK, R. L. Dicionário de Linguagem e Linguística. São Paulo: Contexto, 2004.

VICTORIA, L. A. P. Dicionário ideológico de coletivos, adjetivos difíceis, topônimos e gentílicos, plurais irregulares, diminutivos irregulares, aumentativos, superlativos, masculinos e femininos, parônimos, vozes de animais, filhotes de animais, etimologias interessantes. Rio de Janeiro: Irmãos Pongetti, 1960.

WELKER, H. A. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. Brasília: Thesaurus, 2004.

Published

2020-05-23

How to Cite

AUGUSTO CARRA, S. Macro-structural analysis of dictionaries approved by the Ministry of Education for high school. Revista GTLex, Uberlândia, v. 5, n. 1, p. 122–146, 2020. DOI: 10.14393/Lex9-v5n1a2019-6. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/49804. Acesso em: 22 jul. 2024.