Science education and metacognition in Early Childhood Education: a literature review in the CAPES and ERIC collection

uma revisão da literatura no acervo da CAPES e ERIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.1.71575

Keywords:

Science education, Early Childhood Education, Inquiry-based teaching, Metacognition

Abstract

This study aims to present an overview of research involving Science Teaching in Early Childhood Education, focusing on investigative classes, involving metacognition throughout the learning process. To this end, a literature review was conducted in the CAPES and ERIC databases. Works were selected with the keywords “Science Teaching”, “Early Childhood Education”, “Teaching by Investigation” and “Metacognition” – in the CAPES database –, “Science Education”, “Early Childhood Education”, “Inquiry-based Teaching” and “Metacognition” – in the ERIC database –, individually, in pairs, trios, and quartets. The results indicated that the works found are related to words conjugated by pairs and trios, but no works were found published in the word quartet according to the keywords within the scope of this work. It was found that the works found with the keywords “Educação Infantil” (CAPES) and “Early Childhood Education” (ERIC) presented the importance of teaching science to very young children, with investigative purposes, as it contributes to new learning, inserting in the scientific and investigative world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica Novaes, Universidade Federal do ABC

Mestranda na Universidade Federal do ABC

References

ANDRADE, A.; TEIXEIRA, R. R. P. A importância da utilização de experimentos numa perspectiva CTSA nas aulas de Ciências Naturais. Revista Compartilhar, v. 2, n. 1, p. 47-50, 2017. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/compartilhar/article/view/533 Acesso em: 22 out. 2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

BRITO, L. O.; FIREMAN, E. C. Ensino de ciências por investigação: uma proposta didática “para além” de conteúdos conceituais. Experiências em Ensino de Ciências, v.13, n. 5, 2018. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/116 Acesso em: 15 mar. 2022.

BROFMAN, V.; KARPOV, Y. V.; RABINOVITCH, I. Educação pré-escolar vygotskiana: promovendo o desenvolvimento da autorregulação e do pensamento simbólico em crianças pré-escolares. Pesquisa Internacional em Educação Infantil, v.10, n. 2, 2020. Disponível em: http://doi.org/10.14393/OBv7n2.a2023-69601 Acesso em: 15 mar. 2022

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; CARRASCOSA, J.; MARTÍNEZ-TERRADES, I. A emergência da didáctica das ciências como campo específico de conhecimento. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, p. 155-195, 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37414108.pdf Acesso em: 20 mar. 2024.

CARVALHO, A. M. P.; OLIVEIRA, C. M. A.; SCARPA, D. L.; SASSERON, L. H.; SEDANO, L.; SILVA, M. B.; CAPECCHI, M. C. V. M.; ABIB, M. L. V. S.; BRICCIA V. Ensino de Ciências por Investigação: condições para a implementação em sala de aula. 1 ed. São Paulo: Cengage Leraning, 2019.

COSTA, E. G.; ALMEIDA, A. C. P. C. Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Ciência & Educação, v. 27, e21043, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320210043 Acesso em: 4 abr. 2022.

COSTA, J. S. M.; LOUZADA, F. M.; MACEDO, L.; SANTOS D. D. Funções executivas e desenvolvimento infantil: habilidades necessárias para a autonomia. 1. ed. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal – FMCSV, 2016.

DOMINGUEZ, C. R. C.; TRIVELATO, S. L. F. Crianças pequenas no processo de significação sobre borboletas: como utilizam as linguagens? Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 687-702, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300011 Acesso em: 30 mar. 2022.

FARIA, M. D. O.; HAI, A. A. (Re) significando o brincar na educação infantil a partir da teoria histórico-cultural. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. 1, p. 95-109, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i1.12251 Acesso em: 4 abr. 2022.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Revista Zetetike, v. 3, n. 1, p. 1-38, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.20396/zet.v3i4.8646877 Acesso em: 10 mai. 2022.

FLAVELL, J.H. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.34.10.906 Acesso em: jan. 2022.

FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n1p27 Acesso em: 10 jan. 2022.

GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma Imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001 Acesso em: 10 jan. 2022.

GURGEL, C. M. A. Pesquisa etnográfica e educação matemática: processo, contextualização e construção. Piracicaba. 2004.

HAMBURGER, E. W. Apontamentos sobre o ensino de Ciências nas séries escolares Iniciais. Estudos Avançados, v. 21, n. 60, p. 93-104, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142007000200007 Acesso em: 12 fev. 2022.

HAO, Y.; FLEER, M. Criando consciência científica coletiva: Um estudo histórico-cultural da aprendizagem precoce sobre a terra e o espaço no contexto das brincadeiras imaginárias familiares. Jornal de pesquisa da Ásia-Pacífico em educação infantil. 2016. Disponível em: 10.17206/APJRECE.2016.10.2.93 Acesso em: 3 mai. 2022.

IGLESIAS, T. G.; SILVEIRA, C. Ensino de ciências e educação infantil: um estudo pautado na reprodução interpretativa e cultura da infância. Actio: Docência em Ciências, v. 4, n. 3, 2019. Disponível em: 10.3895/actio.v4n3m Acesso em: 03 de mai. 2022.

LARSSON, J. Emergent science in preschool: The case of floating and sinking. International Research in Early Childhood Education v. 7, n. 3, 2016. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1138767.pdf Acesso em: 03 mai. 2022.

LIMA, C. B. P.; FONSECA, M. A. R.; MACHADO, E. C. O. A Produção do Conhecimento sobre Qualidade da EaD na Base de Dados Education Resources Information Center (ERIC). EaD em Foco, v. 11, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1574 Acesso em: 15 fev. 2022.

LIMA, D. N.; CASSIMIRO, A. C. S. S.; RABELO, A. O. Interdisciplinaridade no âmbito da educação infantil: uma revisão sistemática. Revista Imagens da Educação, v. 10, n. 2, p. 125-138, mai./ago. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i2.51225 Acesso em: 15 mar. 2022.

LOCATELLI, S. W. Using alternative strategy for Implementing simple investigative activities to learn chemistry in the classroom. Natural Science Education, v. 18, n. 2, p. 87-92, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.48127/gu-nse/21.18.87 Acesso em: 25 out. 2023

LOCATELLI, S. W. Tópicos de metacognição: para aprender a ensinar melhor. 1 ed., Appris, 2014, Curitiba.

LOPES DA SILVA, A.; SÁ, I. Saber Para Estudar e Estudar Para Saber 8. 2 ed. Porto, 1993, Porto.

MACHADO, A. C. F; SANTOS, V. S.; RIZZATTI, I. M. A importância da experimentação no ensino de ciências para o entendimento do ciclo da água: uma proposta para a educação infantil. Actio: Docência em Ciências. v. 4, n.3, 2019. Disponível em: 10.3895/actio.v4n3.10416 Acesso em: 03 mai. 2022.

MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Revista Ensaio, v. 9, n. 1, p. 89-111, jan./jun. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172007090107 Acesso em: 15 mar. 2022.

NASCIMENTO, A. M.; BARBOSA, S. N. F; MATTOS, M. N. S. Infância, experiência e etnografia na Educação Infantil. Revista Contemporânea de Educação, v. 13, n. 26, p. 49,67, jan./abr. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20500/rce.v13i26.14357 Acesso em: 15 mar. 2022.

OLIVEIRA, Z. V.; ALVIM, M. H. Dimensões da abordagem histórica no Ensino de Ciências e de Matemática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 742-774, abr. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.e74838 Acesso em: 10 jan. 2022.

RAMALHO, W. D.; SILVA, P. A.; ROCHA, J. B. T. Vinte Anos do Portal de Periódicos da Capes: Uma Análise de sua evolução, acessos e financiamentos. Revista Brasileira de Pós-graduação-RBPG, v. 16, n. 36, p. 1-38, jul./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21713/rbpg.v16i36.1728 Acesso em: 03 mai. 2022.

RAVANIS, K.; KALIAMPOS, G.; PANTIDOS, P. Preschool Children Science Mental Representations: The Sound in Space. Educ. Sci. 2021, 11, 242. Disponível em: https://doi.org/10.3390/educsci11050242 Acesso em: 03 mai. 2022.

RIBEIRO, C. Metacognição: Um Apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16. n. 1, p. 109-116, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000100011 Acesso em: 15 jan. 2022.

ROCHA, A. G. S.; GHENO, S.; GONÇALVES, C, L.; DAL-FARRA, R. A. Educação infantil. Articulando a produção de desenhos com a educação ambiental em uma escola comunitária do sul do Brasil. Revista Iberoamericana de Educación [(2016), vol. 72, pp. 183-206] - CAEU / OEI. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie72a09.pdf Acesso em: 03 mai. 2022.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações entre Ciências da Natureza e escola. Revista Ensaio, v. 17, edição especial, p. 49-67, nov. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04 Acesso em: 15 abr. 2022.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

WU, H. K.; HSIEB, C. E. Developing sixth graders’ inquiry skills to construct explanation in inquiry-based learning environments. International Journal of Science Education, v. 28, n. 11, p. 289-313, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09500690600621035 Acesso em: 25 out. 2023.

ZOMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas para as aulas de ciências: um diálogo com a teoria da Aprendizagem Significativa. 1 ed. Curitiba: Appris, 2016.

Published

2024-06-17

How to Cite

NOVAES, A.; LOCATELLI, S. Science education and metacognition in Early Childhood Education: a literature review in the CAPES and ERIC collection: uma revisão da literatura no acervo da CAPES e ERIC. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.1.71575. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/71575. Acesso em: 22 jul. 2024.