Application of educational RPG in remote mode in High School: Bohr's Atomic Model and Stellar Spectroscopy

modelo atômico de Bohr e Espectroscopia Estelar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64520

Keywords:

RPG, Active Methology, Astronomy, Stellar Spectroscopy, Bohr's atomic model

Abstract

The use of educational RPG (Role Playing Game) has grown in recent times, due to providing active learning to students, developing their autonomy, collaboration and criticism. Thus, in this work, a didactic sequence that makes use of RPG for teaching Bohr's atomic model is presented, based on stellar spectroscopy. The results of the application of the activity to a Physics class of High School are also presented, showing evidence of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Maria Sitko, UFPR

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina-PR; Técnica de Laboratório de Física na Universidade Federal do Paraná; Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4620-1388; e-mail: camilasitko@yahoo.com.br

Leandro Carlos Lima Freitas, Secretaria Municipal de Educação de Açailândia

Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará; Docente na Secretaria Estadual de Educação do Estado do Maranhão; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2783-7121; e-mail: leoitgma@hotmail.com

Wendel Lisboa Costa, Unifesspa

Licenciando em Química pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5327-1256; e-mail: wendelcosta@unifesspa.edu.br

Maria Liduina das Chagas, Unifesspa

Doutora em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Docente no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5102-0154; e-mail: liduina@unifesspa.edu.br

References

FREITAS, L. C. L.; COSTA, W. L.; SITKO, C. M.; CHAGAS, M. L. Educational RPG for teaching Chemistry, Physics and Astronomy: the Stellar Adventure. Research, Society and Development. v. 10, n. 11, p. e418101119670, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19670

GASPAR, A. Alberto. Atividades experimentais no ensino de Física: uma nova visão baseada na teoria de Vygotsky. São Paulo: Livraria da Física, 2014, 252 p.

IVIC, I. Lev Semionovich Vygotsky. Recife: Massangana, 2010. 140p (Coleção Educadores).

GONZAGA, G.; MIRANDA, J. C.; FERREIRA, M. Teaching the theme periodic table in basic education. Research, Society and Development, v. 9, n. 1, e97911657, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1657

MOREIRA, M. A. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, spl. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: EPU, 2011, 242p.

MOREIRA, M. Uma análise crítica do ensino de Física. Ensino de Ciências. v. 32, n. 94, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0006

SANTOS, A. O.; OLIVEIRA, G. S. de; JUNQUEIRA, A. M. R. Relações entre aprendizagem e desenvolvimento em Piaget e Vygotsky: o construtivismo em questão. Revista Itinerarius Reflectionis, v. 10, n. 2, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v10i2.32621

VASCONCELOS, Y. L.; MANZI, S. M. S. Processo ensino-aprendizagem e o paradigma construtivista. Interfaces Científicas – Educação, v.5, n.3, p. 66-74, 2017. DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2017v5n3p65-74

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2022-04-26

How to Cite

SITKO, C. M.; FREITAS, L. C. L.; COSTA, W. L.; CHAGAS, M. L. das. Application of educational RPG in remote mode in High School: Bohr’s Atomic Model and Stellar Spectroscopy: modelo atômico de Bohr e Espectroscopia Estelar. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64520. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64520. Acesso em: 22 jul. 2024.