Application of educational RPG in remote mode in High School: Bohr's Atomic Model and Stellar Spectroscopy

modelo atômico de Bohr e Espectroscopia Estelar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64520

Keywords:

RPG, Active Methology, Astronomy, Stellar Spectroscopy, Bohr's atomic model

Abstract

The use of educational RPG (Role Playing Game) has grown in recent times, due to providing active learning to students, developing their autonomy, collaboration and criticism. Thus, in this work, a didactic sequence that makes use of RPG for teaching Bohr's atomic model is presented, based on stellar spectroscopy. The results of the application of the activity to a Physics class of High School are also presented, showing evidence of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

FREITAS, L. C. L.; COSTA, W. L.; SITKO, C. M.; CHAGAS, M. L. Educational RPG for teaching Chemistry, Physics and Astronomy: the Stellar Adventure. Research, Society and Development. v. 10, n. 11, p. e418101119670, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19670

GASPAR, A. Alberto. Atividades experimentais no ensino de Física: uma nova visão baseada na teoria de Vygotsky. São Paulo: Livraria da Física, 2014, 252 p.

IVIC, I. Lev Semionovich Vygotsky. Recife: Massangana, 2010. 140p (Coleção Educadores).

GONZAGA, G.; MIRANDA, J. C.; FERREIRA, M. Teaching the theme periodic table in basic education. Research, Society and Development, v. 9, n. 1, e97911657, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1657

MOREIRA, M. A. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, spl. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: EPU, 2011, 242p.

MOREIRA, M. Uma análise crítica do ensino de Física. Ensino de Ciências. v. 32, n. 94, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0006

SANTOS, A. O.; OLIVEIRA, G. S. de; JUNQUEIRA, A. M. R. Relações entre aprendizagem e desenvolvimento em Piaget e Vygotsky: o construtivismo em questão. Revista Itinerarius Reflectionis, v. 10, n. 2, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v10i2.32621

VASCONCELOS, Y. L.; MANZI, S. M. S. Processo ensino-aprendizagem e o paradigma construtivista. Interfaces Científicas – Educação, v.5, n.3, p. 66-74, 2017. DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2017v5n3p65-74

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2022-04-26

How to Cite

SITKO, Camila Maria; FREITAS, Leandro Carlos Lima; COSTA, Wendel Lisboa; CHAGAS, Maria Liduina das. Application of educational RPG in remote mode in High School: Bohr’s Atomic Model and Stellar Spectroscopy: modelo atômico de Bohr e Espectroscopia Estelar. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64520. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64520. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 465

You may also start an advanced similarity search for this article.