Escrita e leitura

práticas docentes no contexto do ensino remoto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.2.64158

Keywords:

Teaching, Write, Read, Remote Teaching

Abstract

Teaching-learning writing and reading requires knowledge and practice of theoretical and methodological aspects that present the Portuguese language teacher with possible paths for working with the language/language in the classroom. At this core, this article starts from reflections on the teaching of writing and reading in the light of authors such as Antunes (2003), Oliveira (2010), Volóchinov (2019), among others, who also supported the realization of a successful experience developed in the Portuguese language subject, with students in the final years of elementary school in line with the postulates of the Common National Curriculum Base – BNCC – (BRASIL, 2017) in the context of remote education, adopted by schools as a result of the pandemic caused by COVID-19. Thus, we realize the need to intensify the methodologies of teaching writing and reading, especially in the context of non-classroom classes. Therefore, we hope that this discussion and the experience shared in this work will sharpen studies on Portuguese language teaching in basic education and provide reflections on possible methodologies for the approach of writing and reading, as they are relevant language practices in the context of face-to-face and remote teaching.

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Author Biographies

Benício Mackson Duarte Araújo, UFRN

Possui Licenciatura em Letras, habilitação em língua portuguesa, e Mestrado também em Letras, ambos pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Atualmente doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL/UFRN) na área Estudo em Literatura Comparada, Linha de Pesquisa: Poéticas da Modernidade e da Pós-modernidade. É Professor Efetivo da Educação Básica, Nível 3, do Estado da Paraíba e Coordenador Pedagógico/Administrativo da Secretaria Municipal de Educação e Desporto da cidade de José da Penha/RN. Propõe-se ao estudo dos discursos literários com enfoque nas relações de gênero na literatura e interessa-se, também, pelas pesquisas que correlacionam texto literário e ensino. 

Vanderlei Francisco de Lima, UERN

Graduado em Letras Língua Portuguesa e suas Respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN - 2016); também possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA - 2015). Possui pós-graduação em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais (IESMIG - 2016); Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA - 2017); Especialista em Linguística e Formação de Leitores pela Faculdade de Administração, Ciência, Educação e Letras (FACEL ? 2017) com experiência em docência na rede básica de ensino desde 2010 nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Atualmente atua como professor efetivo de Língua Portuguesa da rede estadual de ensino da Paraíba (SEECT/PB) e, também, leciona nos anos iniciais do ensino fundamental na rede estadual de ensino do Rio Grande do Norte (SEEC/RN).

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Published

2022-12-08

How to Cite

DUARTE ARAÚJO, B. M.; LIMA, V. F. de . Escrita e leitura: práticas docentes no contexto do ensino remoto. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 1–19, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.2.64158. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64158. Acesso em: 22 jul. 2024.