Experiência docente no Ensino Fundamental I: um olhar para as contribuições de uma Feira de Ciências na alfabetização científica

Authors

  • DAYVISSON LUIS VITTORAZZI CEFET-RJ; Prefeitura Municipal de Castelo - ES http://orcid.org/0000-0001-9907-5173
  • ALCINA MARIA TESTA BRAZ DA SILVA CEFET-RJ

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.46851

Keywords:

Science Teaching. Science Fair. Scientific Literacy.

Abstract

In this paper we present a report of our experience working with Science Fair, held in the year 2018, a municipal unit of Elementary Education of the state of Espirito Santo. The event was carried out through the development of activities that encouraged the problematization of everyday subjects and the establishment of food research with a group of twenty-five students from the 4th year of this stage of Basic Education. It was possible to notice, in a positive way, the students' involvement with the activities, which allowed them to acquire scientific concepts, participation in discussions, argumentation of positions and the accomplishment of scientific actions. We assumed the role of mediators in this task, which required efforts to restructure pedagogical practices and postures through critical reflections on traditionally applied teaching

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

DAYVISSON LUIS VITTORAZZI, CEFET-RJ; Prefeitura Municipal de Castelo - ES

Licenciado em Ciências Biológicas; Especialista em Informática na Educação; Mestre em Ciência, Tecnologia e Educação.

ALCINA MARIA TESTA BRAZ DA SILVA, CEFET-RJ

Graduada em Física. Mestre em Engenharia Metalúrgica e de Materiais. Doutora em Educação. Docente e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ciência, Tecnologia e Educação/PPCTE do CEFET-RJ.

References

ABRIC, J. C. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations. Papers on Social Representations – Textes sur lês Représentations Sociales, v. 2, p. 75-78, 1993. Disponível em: http://psr.iscte-iul.pt/index.php/PSR/article/view/126.

CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D.; PRAIA, A. M. P. C. J.; VILCHES, A. Importância da educação científica na sociedade atual. In: _________. (Orgs.). A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005. p.19-34.

CAMPOS, M. C. C.; NIGRO, R. G. Teoria e prática em ciências na escola: o ensino-aprendizagem como investigação. 1. ed. São Paulo: FTD, 2009.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CORSINI, A. M. A.; ARAÚJO, E. S. N. N. Feira de ciências como espaço não formal de ensino: um estudo com alunos e professores do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2007. p. 1-10. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/. Acesso em 15 dez. 2018.

MORAIS, M. B.; ANDRADE, M. H. P. Ciências: ensinar e aprender – Anos iniciais do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Dimensão, 2009.

MOSCOVICI, S. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Tradução de Maria Alice Magalhães D’Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

PILETTI, N.; ROSSATO, S. M. Psicologia da aprendizagem: da teoria do condicionamento ao construtivismo. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

POMBO, O. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, v.1, n.1, p. 3-15, mar. 2005. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v1i1.186.

SÁ, C. P. Núcleo central das representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1996.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2019-11-12

How to Cite

VITTORAZZI, D. L.; TESTA BRAZ DA SILVA, A. M. Experiência docente no Ensino Fundamental I: um olhar para as contribuições de uma Feira de Ciências na alfabetização científica. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 552–561, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.3.46851. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46851. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)