Experiência docente no Ensino Fundamental I: um olhar para as contribuições de uma Feira de Ciências na alfabetização científica
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.3.46851Keywords:
Science Teaching. Science Fair. Scientific Literacy.Abstract
In this paper we present a report of our experience working with Science Fair, held in the year 2018, a municipal unit of Elementary Education of the state of Espirito Santo. The event was carried out through the development of activities that encouraged the problematization of everyday subjects and the establishment of food research with a group of twenty-five students from the 4th year of this stage of Basic Education. It was possible to notice, in a positive way, the students' involvement with the activities, which allowed them to acquire scientific concepts, participation in discussions, argumentation of positions and the accomplishment of scientific actions. We assumed the role of mediators in this task, which required efforts to restructure pedagogical practices and postures through critical reflections on traditionally applied teaching
Downloads
References
ABRIC, J. C. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations. Papers on Social Representations – Textes sur lês Représentations Sociales, v. 2, p. 75-78, 1993. Disponível em: http://psr.iscte-iul.pt/index.php/PSR/article/view/126.
CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D.; PRAIA, A. M. P. C. J.; VILCHES, A. Importância da educação científica na sociedade atual. In: _________. (Orgs.). A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005. p.19-34.
CAMPOS, M. C. C.; NIGRO, R. G. Teoria e prática em ciências na escola: o ensino-aprendizagem como investigação. 1. ed. São Paulo: FTD, 2009.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CORSINI, A. M. A.; ARAÚJO, E. S. N. N. Feira de ciências como espaço não formal de ensino: um estudo com alunos e professores do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2007. p. 1-10. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/. Acesso em 15 dez. 2018.
MORAIS, M. B.; ANDRADE, M. H. P. Ciências: ensinar e aprender – Anos iniciais do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Dimensão, 2009.
MOSCOVICI, S. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Tradução de Maria Alice Magalhães D’Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.
PILETTI, N.; ROSSATO, S. M. Psicologia da aprendizagem: da teoria do condicionamento ao construtivismo. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
POMBO, O. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, v.1, n.1, p. 3-15, mar. 2005. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v1i1.186.
SÁ, C. P. Núcleo central das representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1996.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.