O papel da equipe multidisciplinar do Instituto Geração da Hora (IGH) nas ações de educação não formal: aprendizados na pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.1.76261

Keywords:

Criança, Adolescente, Educação não formal, Organização social

Abstract

Non-formal education plays a pivotal role in fostering citizenship, complementing the State's role in serving vulnerable communities. Among the institutions providing this type of education are social organizations (SOs), which rely on multidisciplinary teams composed of diverse professionals. During the COVID-19 pandemic, these SOs faced significant challenges, particularly in transitioning from in-person to remote services. Considering this, the objective of this study was to analyze the experience of the social organization Instituto Geração da Hora (IGH), located in Bangu, Rio de Janeiro, focusing on the team profile and the lessons learned during the COVID-19 pandemic. The study employed a document analysis approach, utilizing reports, collaboration agreements, and meeting minutes from the institute. Thematic Content Analysis (Turato, 2013) was used to process the data. Results indicated a team composed of professionals from the fields of Pedagogy, Psychopedagogy, Social Work, Psychology, Administration, and high school-level teaching. The key lessons learned included the use of technology, emotional support, and the integration of different fields, emphasizing the importance of flexibility and innovation to ensure continuity of activities during crises, and underscoring the relevance of non-formal education as a space for the articulation of knowledge.

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Author Biographies

  • Patrick Ataliba, Universidade Estácio de Sá

    Doutor em Educação pela UNESA. Mestre em Psicologia Social pela UNIVERSO. Especialista em Gestão do Trabalho Pedagógico pela FACINTER e licenciado em Pedagogia pela FEFIS. Membro do Grupo de Pesquisa MEDIAE – Memórias, Direitos e Acessos à Educação Formal e Não Formal (CNPq).

  • Jacqueline de Cassia Pinheiro Lima, UNESA/ USU/ UNIFESO

    Pós-Doutorado em História, pela UERJ e em Cognição e Linguagem, pela UENF. Doutora em Ciências Sociais: Sociologia, pelo IUPERJ, tendo feito Doutorado Sanduiche na Universidade de Paris XII. Mestre em História Social da Cultura, pela PUC-Rio e Graduada em História, pela UERJ. Jovem Cientista do Nosso Estado/FAPERJ (2014-2018). Professora Permanente do PPGE/UNESA (Coordenadora da Linha Políticas, Gestão e Formação de Educadores). Professora Permanente do PPGDesP/USU. Professora Visitante do PPGCL/UENF. Professora da Graduação e Coordenadora Institucional do PIBID do UNIFESO.

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Published

2025-05-12

How to Cite

ATALIBA, Patrick; LIMA, Jacqueline de Cassia Pinheiro. O papel da equipe multidisciplinar do Instituto Geração da Hora (IGH) nas ações de educação não formal: aprendizados na pandemia. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–19, 2025. DOI: 10.14393/OT2025v27.n.1.76261. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/76261. Acesso em: 26 dec. 2025.

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