Towards a socio-semiotic indisciplinarity

constructing a theoretical-analytical interface between Systemic-Functional Linguistics and Applied Linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-37

Keywords:

Systemic-Functional Linguistics, Applied Linguistics, Appraisal System, Discourse

Abstract

The main goal of this paper is to propose a theoretical and analytical dialogue between Systemic-Functional Linguistics (Halliday, 1994) and Indisciplinary Applied Linguistics (Moita Lopes, 2013). In order to do so, the epistemological and conceptual bases structuring the areas are outlined, being highlighted the view of language advocated by both fields. Based on this framework of ideas and conceptions, the convergences and complementarities between both linguistic frameworks are discussed with the aim of establishing the foundation for an interface between both theoretical lines. Being covered this pathway of discussions, an analytical example using the interface between Systemic-Functional Linguistics, with the aid of the Appraisal System (Martin; White, 2005), and Applied Linguistics is presented in order to illustrate the dialogue model advocated in the paper and the possibilities of this entanglement. As evidenced by the analytical work highlighted, the intertwining between both theoretical frameworks offers an analytical toolkit composed of useful categories that can map the linguistic data with high level of systematicity and, at the same time, make viable the study of discursive phenomena beyond its linguistic materiality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Diego Candido Abreu, UERJ

Doutor em Estudos da Linguagem pela PUC-Rio. Professor Adjunto do Departamento de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Faculdade de Formação de Professores.

References

AMORIM, M. Lingüística Aplicada Indisciplinar. Revista Philologus, v. 43, 2009. p. 119- 125.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BENVENISTE, É. Problemas de Lingüística Geral II. Tradução Eduardo Guimarães et al. Campinas: Pontes, 1989.

BUTLER, J. Undoing Gender. Londres: Routledge, 2004. DOI https://doi.org/10.4324/9780203499627

CELANI, M. A. Afinal, o que é LA? In: PASCHOAL, Mara.; CELANI, Maria Antonieta. Linguística aplicada: da aplicação da linguística à linguística transdisciplinar. São Paulo: Educ, 1992.

FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada e visão de linguagem: por uma INdisciplinaridade radical. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, 2017. p. 1-19. DOI https://doi.org/10.1590/1984-6398201711426

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, L. F.; MOITA LOPES, L. P. Vivenciando a outridade: escalas, indexicalidade e performances narrativas de universitários migrantes. RBLA, 19 (1), 2019. p. 147-172. DOI https://doi.org/10.1590/1984-6398201913696

FREYRE, G. M. A propósito de Sociologia. In: Diário de Pernambuco. Recife, 27/07/1958. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/161519103.pdf.

FREYRE, G. M. Sobrados & Mucambos: decadência do patriarcado rural e desenvolvimento urbano. 2. ed., v. 2. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2002.

GEE, J. An introduction to Discourse Analysis: theory and method. Londres: Routledge, 2005.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 2. ed. Londres: Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in English. Londres: Longman, 1976.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An Introduction to Functional Grammar. Londres: Routledge, 2014. DOI https://doi.org/10.4324/9780203783771

HAO, J. Analysing Scientific Discourse from a Systemic Functional Linguistic Perspective: a framework for exploring knowledge building in Biology. Abingdon: Routledge, 2020. DOI https://doi.org/10.4324/9781351241052

HJELMSLEV, L. Prolégomènes à une théorie du langage. Paris: Minuit, 2001.

IANNI, O. A Sociologia de Gilberto Freyre. Revista Anhembi. ano VIII, n. 92, v. 31, 1958.

LEFFA, V. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN. H; VANDRESEN, P. Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1998. p. 211-236.

MARKEE, N. Applied linguistics: What's that? System, 18, 1990. p. 315-323. DOI https://doi.org/10.1016/0346-251X(90)90004-O

MARTIN, J; WHITE, P. The language of evaluation. Grã Bretanha: Pelgrave/Macmillan, 2005.

MILLER, I. Formação inicial e continuada de professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschriftt para Antonieta Celani. 1ed. São Paulo: Parábola Editorial, v. 1, 2013. p. 99-121.

MOITA LOPES, L. P. Uma Linguística Aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. pp. 13-43.

MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola, 2013.

NÓBREGA, A. N. Narrativas e avaliação no processo de construção do conhecimento pedagógico: abordagem sociocultural e sociossemiótica. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Letras, 2009.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: A Critical Introduction. Nova Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. DOI https://doi.org/10.4324/9781410600790

PONTES DE MIRANDA, F. Introdução à sociologia geral. Rio de Janeiro: Forense, 1980.

POPPER, K. A lógica da pesquisa científica. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2013.

SAUSSURE, F. Cours de Linguistique Générale. BALLY, C.; SECHEHAYE, A. (org.). Paris: Payot & Rivages, 2005.

VYGOTSKY, L. The problem of the environment. In: VAN DER VEER, R; VALSINER, J. (ed.), The Vygotsky reader. Oxford, UK: Blackwell, 1994 (1934). p. 338-354.

WIDDOWSON, H. Object language and the language subject: On the mediating role of Applied Linguistics. Annual Review of Applied Linguistics 20, 2000. p. 21-33. DOI https://doi.org/10.1017/S0267190500200020

Published

2024-08-27

How to Cite

ABREU, D. C. Towards a socio-semiotic indisciplinarity: constructing a theoretical-analytical interface between Systemic-Functional Linguistics and Applied Linguistics . Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1837, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-37. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/72278. Acesso em: 31 aug. 2024.