Study of reviews in higher education in light of the perspective of genre style

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-4

Keywords:

Academic genres, Review, Style of the genre

Abstract

This article starts from the problem of teaching academic genres in higher education, specifically in the review genre approach. We analyze the review genre in the context of media entertainment and in the academic context, based on three examples of each. Next, we show a didactic proposal for approaching reviews in higher education, based on the results of the first analysis and using the experience in an introduction to scientific research course at a federal university, where this genre is included in the syllabus. To analyze the review genre, we applied the methodology of discursive analysis of the genre's style, associating the methodological path of French semiotics with Bakhtin's genre studies. This relationship is considered theoretically useful for studies of the style of the genre, which take into account the recurrence of a way of being of a given genre in its various realizations. The systematization of results shows that studies of genre style can contribute to a better understanding of discursive genres, as they allow us to understand their own way of construction and circulation in each sphere of communication. Comparing the same genre (review) in different contexts – media and academic – can facilitate the approach in the classroom and provide an interaction that ranges from the most informal to the most formal, following the orientation of the genre in both contexts. With this research, we relate results from theoretical research to practical applications, seeking contributions to higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daniervelin Renata Marques Pereira, UFMG

Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo, professora da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ANDRADE, M. L. C. V. O. Resenha. São Paulo: Paulistana, 2006 (Coleção Aprenda a Fazer).

ARAÚJO, C. M. de; BEZERRA, B. G. Letramentos acadêmicos: leitura e escrita de gêneros acadêmicos no primeiro ano do curso de Letras. DIÁLOGOS – Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, n. 9, maio/junho, 2013. DOI https://doi.org/10.13115/2236-1499.2013v1n9p5

BAGNO, M. Língua, linguagem, linguística: pondo os pontos nos ii. São Paulo: Parábola, 2014.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARROS, D. P. L. de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3. ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2001.

CHOMSKY, N. Mídia: propaganda política e manipulação. Tradução Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

DIONISIO, A. P. (org.). Multimodalidades e Leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicações, 2014.

DISCINI, N. Discurso, gênero e estilo. In: BASTOS, N. B. (org.). Língua Portuguesa: cultura e identidade nacional. São Paulo: EDUC/ IP-PUC-SP, 2010. p. 209-223.

DISCINI, N. Corpo e estilo. São Paulo: Contexto, 2015a.

DISCINI, N. Inquietações sobre o estilo. Todas as letras Z, v. 17, n. 2. São Paulo, p. 12-17, 2015b. DOI https://doi.org/10.15529/1980-6914/letras.v17n2p12-17

FIORIN, J. L. A noção de texto na semiótica. Organon, Porto Alegre, v. 9, n. 23, p. 165-176, 1995. DOI https://doi.org/10.22456/2238-8915.29370

FIORIN, J. L. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2006.

FIORIN, J. L. A internet vai acabar com a língua portuguesa? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia [online], v. 1, n. 1. Belo Horizonte, MG: UFMG, p. 1-8, 2008. DOI https://doi.org/10.17851/1983-3652.1.1.2-9

GOMES, R. S. Gêneros do discurso: uma abordagem semiótica. Alfa, vol. 53, n. 2. São

Paulo, 2009.

GREIMAS, A. J. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. São Paulo: Nankin; Edusp, 2014.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELI, L. S. Resenha. São Paulo: Parábola, 2004a.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELI, L. Resumo. São Paulo: Parábola, 2004b.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELI, L. Planejar gêneros acadêmicos. São Paulo: Parábola, 2005.

MOTTA-ROTH; D.; HENDGES, G. R. Resenha. In: MOTTA-ROTH; D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo Parábola Editorial, 2010. p. 27-49.

PEREIRA, D. R. M. Semiótica e ensino: ajustamentos sensíveis em gêneros digitais da esfera educacional. 277f. Tese (Doutorado em Letras). Universidade de São Paulo. São Paulo. 2013. DOI https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.174776

PEREIRA, D. R. M. O estilo dos gêneros: uma metodologia de análise. Estudos Semióticos [online]. Volume 17, número 1. São Paulo, abril de 2021. p. 124-140. Disponível em: www.revistas.usp.br/esse. Acesso em: 31 jan. 2024.

Published

2024-02-17

How to Cite

PEREIRA, D. R. M. Study of reviews in higher education in light of the perspective of genre style. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1804, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/71747. Acesso em: 22 jul. 2024.