Academic abstract
analysis of an experience of teaching writing in the academic sphere
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-9Keywords:
Academic writing, Academic abstract, Academic literacyAbstract
This study seeks to present a teaching-learning experience of academic writing with Pedagogy students from a public university. The experience dealt specifically with the production of academic summaries and integrated a PhD research about the academic literacy theme. The theoretical assumptions that justified this work come from the Street (2014), Lea and Street (1998; 2014) and Lillis (1999) studies. The aforementioned experience was a pedagogical routing, whose results revealed that: a) even though the undergraduate students do not know the characteristics of some academic genres, it is possible to insert them in an effective way in the literate practices that circle the academic sphere; b) when the work contemplates the text as a teaching and learning instrument, in a social interaction situation, such action becomes significant and the students comprehend the social function of the analyzed/produced genre.Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARTON, D. & HAMILTON, M. Local Literacy: Reading and writing in one community. London and New York: Routledge, 1998.
BEZERRA, B. Letramentos acadêmicos na perspectiva dos gêneros textuais. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 9, n.º 4, p. 247-258, out/dez, 2012.
BRASIL. Censo da educação superior 2013: resumo técnico. – Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2015. Disponível em: http://bit.ly/2eCAYny. Acesso em: 08 de jun. de 2016.
FISCHER, A. A construção de letramentos da esfera acadêmica. Tese (Doutorado em Linguística). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.
FISCHER, A.; PELANDRÉ, N. Letramento acadêmico e a construção de sentidos nas leituras de um gênero. In: Perspectiva, Florianópolis, v. 28, 569-599, jul./dez, 2010.
GEE, J. Social Linguistics and literacies: ideology in discourses. 2. ed. London/Phliladelphia: The Farmer Press, 1999.
LEA M; STREET B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, vol. 23, Issue 2, p. 157, jun, 1998. https://doi.org/10.1080/03075079812331380364
______. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul/dez, 2014.
LILLIS, T. Whose ‘Common Sense’? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (Org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999.
MARCUSCHI, M. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A.; MACHADO, A.; BEZERRA, M. (orgs.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
MORETTO, M. Um modelo didático do gênero Trabalho de Conclusão de Curso e uma perspectiva de trabalho em sala de aula. 2014, 212 p., (Tese. Doutorado em Educação). Universidade de São Francisco, Itatiba.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Produção Textual na Universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
OLIVEIRA, E. Letramentos acadêmicos: o gerenciamento de vozes em resenhas e artigos científicos produzidos por alunos universitários, 2015, 466, (Tese. Doutorado em Linguística Aplicada), Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
PENHAVEL, E. Sobre as funções dos Marcadores Discursivos. Estudos Lingüísticos. XXXIV, p. 1296-1301, 2005.
RAMOS, F.; ESPEIORIN, V. Letramento acadêmico: leitura e escrita na universidade – entrevista com David Russel. Conjectura, v. 14, n. 2, mai/ago, 2009.
RAJAGOLAPAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e representação. 2 ed. São Paulo: Parábola, 2004.
STREET, B. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.
STRETT, B. Letramentos sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.