Terminological definition of the conceptual field of equations of mathematics
DOI:
https://doi.org/10.14393/Lex9-v5n2a2020-1Keywords:
Terminology, Terminological Definition, Mathematics, Conceptual field, EquationsAbstract
This work presents the results of the master's research developed in the Postgraduate Program in Linguistics at the University of Brasília (UnB). The theme is part of the Lexicon and Terminology research line, being developed at the Centro de Estudos Lexicais e Terminológicos (Centro Lexterm) and at the Laboratório de Língua de Sinais Brasileira (LabLibras) of the University of Brasília. The object of study consists of the definitions of mathematical terms related to the conceptual field of equations, found in textbooks approved by the PNLD and in specialized mathematical dictionaries. The target audience is students from the 7th year of elementary school to the 3rd year of high school, since the content of equations runs through all these school years. The objective of this work is to analyze the definitions and present a proposal for reformulated definitions. For that, the method used in the research was the analytical-descriptive. As methodological procedures, we adopt the following paths: i) collection of terms and definitions; ii) analysis of definitions and iii) reformulation of definitions according to Nascimento's proposed reformulation form (2016, p. 99). As a result, we present the reformulated definitions for the 30 terms that compose the conceptual field of equations.
Downloads
References
BESSÉ, B. D. Terminological definitions. In: WRIGHT, S. E.; BUDIN, G. (org.). Handbook of terminology management. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1997. v. 1, p. 63-74.
CENTURIÓN, M.; JAKUBOVIC, J. Matemática nos dias de hoje, 7° Ano: na medida certa. São Paulo: Leya, 2015a.
CENTURIÓN, M.; JAKUBOVIC, J. Matemática nos dias de hoje, 8° Ano: na medida certa. São Paulo: Leya, 2015b.
CENTURIÓN, M.; JAKUBOVIC, J. Matemática nos dias de hoje, 9° Ano: na medida certa. São Paulo: Leya, 2015c.
CHAVANTE, E.; PRESTES, D. Quadrante Matemática, 1° Ano. São Paulo: SM, 2016.
DANTE, L. R. Projeto Teláris: Matemática, 6° Ano. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016a.
DANTE, L. R. Projeto Teláris: Matemática, 7° Ano. 2. ed. ed. São Paulo: Ática, 2016b.
DANTE, L. R. Projeto Teláris: Matemática, 8° Ano. 2. ed. ed. São Paulo: Ática, 2016c.
DANTE, L. R. Projeto Teláris: Matemática, 9° Ano. 2. ed. ed. São Paulo: Ática, 2016d.
DANTE, L. R. Matemática contexto e aplicações, 1° Ano. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017.
D’AZEVEDO, R. P. Terminologia da Matemática em Língua de Sinais Brasileira: Proposta de Glossário Bilíngue Libras-Português. 2019. 322f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
DUBOIS, C. La spécificité de la définition en terminologie. Langues et Linguistique, n. 33, p. 53-63, 2010.
EDITORA MODERNA. Projeto Araribá: Matemática, 7° Ano. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2014a.
EDITORA MODERNA. Projeto Araribá: Matemática, 8° Ano. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2014b.
EDITORA MODERNA. Projeto Araribá: Matemática, 9° Ano. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2014c.
FAULSTICH, E. Características DO QUE É e PARA QUE SERVE nas definições de terminologias científica e técnica. In: ISQUERDO, A. N.; DAL CORNO, G. O. M. (org.). As Ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. v. VII. Campo Grande: Ed. UFMS, 2014. p. 377-393.
FINATTO, M. J. B. A definição terminológica do dicionário Termisul: expressões linguísticas de relações conceituais complexas. In: OLIVEIRA, A. M. P. P.; ISQUERDO, A. N. (org.) As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: Ed. UFMS, 2001.
IEZZI, G. et al. Matemática ciências e aplicações, 1° Ano. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.
KLERK, J. D. Math Dictionary: Homework help for families. New York: DK, 2009.
KRIEGER, M. da G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à Terminologia: Teoria e Prática. São Paulo: Contexto, 2004.
NASCIMENTO, C. B. do. Terminografia da Língua de Sinais Brasileira: proposta de glossário ilustrado semibilíngue do meio ambiente, em mídia digital. 2016. 220f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
PAIVA, M. Matemática Paiva, 1° Ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015.
PAVEL, S.; NOLET, D. Manual de terminologia. Adaptação para a língua portuguesa de Enilde Faulstich. Canadá: Public Works and Government Services, 2002.
SEDF. Currículo em Movimento da Educação Básica: Ensino Fundamental Anos Finais. 2013a. Disponível em: http://www.se.df.gov.br/materiais-pedagogicos/curriculoemmovimento.html. Acesso em: 1 abr. 2018.
SEDF. Currículo em Movimento da Educação Básica: Ensino Médio. Brasília, 2013b. Disponível em: http://www.se.df.gov.br/materiais-pedagogicos/curriculoemmovimento.html. Acesso em: 1 abr. 2018.
SILVEIRA, E. Matemática: Compreensão e Prática, 7° Ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015a.
SILVEIRA, E. Matemática: Compreensão e Prática, 8° Ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015b.
SILVEIRA, E. Matemática: Compreensão e Prática, 9° Ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015c.
SOUZA, J. R. D.; GARCIA, J. D. S. R. #Contato Matemática, 1° Ano. São Paulo: FTD, 2016.
SOUZA, J. R. D.; PATARO, P. R. M. Matemática: vontade de saber, 7° Ano. 3ª edição. São Paulo: FTD, 2015a.
SOUZA, J. R. D.; PATARO, P. R. M. Matemática: vontade de saber, 8° Ano. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015b.
SOUZA, J. R. D.; PATARO, P. R. M. Matemática: vontade de saber, 9° Ano. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015c.
SÓ MATEMÁTICA. Dicionário Ilustrado Só Matemática. Porto Alegre: Virtuous, 2011.
TAPSON, F. Dicionário Oxford de Matemática Essencial. Tradução de Fábio Pelicano Borges Vieira. São Paulo: Oxford University Press, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
CC BY-NC-ND 4.0: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.