Using Role Playing Game to develop mathematical skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v4-2023-65821

Keywords:

RPG, Ludic, Skills, Mathematics teaching

Abstract

The objective of this article is proposing a supporting tool to the teaching of Mathematics to 6th grade students, making use of the game “Gênios do Cálculo RPG”, aiming at the development of abilities, where, through an engaging story, the student will have the opportunity to learn and have fun simultaneously. By the end of the article, suggestions for the use of the game as a teaching tool by teachers according to their objectives are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hélio Halley Albino, Universidade Federal de São Carlos

Hélio Halley Albino was graduated in Mathematics from the Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Itapetininga (2007) and Master's degree in Mathematics from the Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT). He is currently Mathematics teacher at the Colégio COC (Itapetininga) and the Colégio DOM BOSCO(Itapetininga). The researcher teacher has experience in Mathematics.

Magda da Silva Peixoto, Universidade Federal de São Carlos

Magda da Silva Peixoto was graduated in Mathematics from the Universidade de São Paulo (1992), a Master's degree in Mathematics from the Universidade Federal de São Carlos (1999), a PhD in Applied Mathematics from the Universidade Estadual de Campinas (2005) and a post-PhD at the IMECC-UNICAMP (2014). She is currently Full Professor at the Universidade Federal de São Carlos (Sorocaba), is accredited in the Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE) and the Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT). The researcher professor has experience in Mathematics (with emphasis on Applied Mathematics, Biomathematics and Fuzzy Theory) and Mathematics teaching.

References

ALBINO, H. H. Gênios do Cálculo RPG: uma ferramenta para o ensino de Matemática.2 020. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.

BRASIL, Secretaria de Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio - Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL, Ministério DA Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) 2018. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 24 maio 2021.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 7 ed. São Paulo: Cortez, 1996.

MARCATTO, L. RPG como instrumento de ensino e aprendizagem: uma aborda-gem psicológica. In: SIMPÓSIO DE RPG E EDUCAÇÃO, 1., 2002, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 2004.

RPG, Next. O que é storyteller RPG? Conheça esse sistema. Disponível em: https://www.rpgnext.com.br/dicas-de-roleplay/storyteller-rpg/. Acesso em: 19 abr. 2020.

VASQUES, R. C. As potencialidades do RPG (Role Playing Game) na educaçãoescolar. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade deCiências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2008.

Published

2023-07-26

How to Cite

ALBINO, H. H.; PEIXOTO, M. da S. Using Role Playing Game to develop mathematical skills. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 4, p. 1–18, 2023. DOI: 10.14393/BEJOM-v4-2023-65821. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/65821. Acesso em: 25 dec. 2024.

Issue

Section

Articles - Mathematics Education