Algebraic education: the use of figurative-numerical patterns as a didactic-pedagogical resource for the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v2-n4-2021-57955Keywords:
Mathematical Education. Algebraic Thinking. Teaching-learning. Mathematical patterns.Abstract
The mathematics teaching-learning process in the final years of elementary school is marked by a history of difficulties. Regarding algebraic education, issues related to the interpretation and understanding of algebraic language are challenges experienced during the students' schooling process. In this sense, this article aimed to analyze contributions from the use of figurative-numerical patterns in the second cycle of elementary education. Therefore, based on the qualitative approach and bibliographic research, we seek for these contributions, to highlight different possibilities of pedagogical intervention in adverse didactic situations. As conclusions, we defend that the use of the figurative-numerical pattern in this educational stage has important potentialities for algebraic education, aiming at a better understanding of the student body with regard to algebraic language and the algebraic representation of mathematical patterns throughout their schooling process. Through activities using such standards, we reveal that it may be possible to rescue mathematical difficulties from previous stages, since it is possible to interconnect a multiplicity of contents and concepts, as well as areas of knowledge. In this way, we understand that such actions can, in turn, qualify the teaching-learning dyad of algebra in basic education and, especially, in the final years of elementary school.
Downloads
References
BRANCO, N. C. V.O estudo de padrões e regularidades no desenvolvimento do pensamento algébrico. 251 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2008.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CAVASOTTO, M. Dificuldades na aprendizagem de Cálculo: o que os erros cometidos pelos alunos podem informar. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Faculdade de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2010.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos quantitativo, qualitativo e misto. Trad. Magda França Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DEVLIN, K. Matemática: a ciência dos padrões. Porto: Editora Porto, 2002.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).
GIL, K. H.Reflexões sobre as dificuldades dos alunos na aprendizagem de Álgebra.118 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Faculdade de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
HANKE, T. A. F. Padrões de regularidades: uma abordagem no desenvolvimento do pensamento algébrico. 212 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
MODANEZ, L. Das seqüências de padrões geométricos à introdução ao pensamento algébrico. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
PEREZ, Elisangela Parra Zigart. Alunos do Ensino Médio e a generalização de padrão. PUC - São Paulo, 2006 (Dissertação de mestrado).
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, G. M. T. O comprometimento do estudante e a aprendizagem em Cálculo Diferencial e Integral I. 217 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade La Salle, Canoas, 2014.
VALE, I.; PIMENTEL, T. Padrões: um tema transversal do currículo. Revista da Associação de Professores de Matemática. No 85, novembro/dezembro, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.