A reflection on the health and quality of life of Math teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v1-n2-2020-51336

Keywords:

Quality of life. Syndromes. Diseases. Teachers.

Abstract

Stress is present in the lives of many people and has well-defined symptoms and treatment possibilities. Some researches refer to teacher stress as Burnout Syndrome, which affects professionals who work with people on a daily basis. This article presents definitions about stress and Burnout Syndrome, in order to evaluate the existence of such exhaustion at work. The results reveal symptoms of stress, but these ones do not constitute the referred type of disorder. Therefore, this investigation intends to identify the factors that trigger diseases for mathematics teachers and affect their quality of life. It starts with a qualitative research approach, whose data collection strategy involves questionnaires applied to 20 mathematics teachers from the educational network of basic education in Ituiutaba, Minas Gerais, Brazil. Hence, a data categorization was made for analysis and final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilia Beatriz Ferreira Abdulmassih, Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC

PhD student in Education - Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC / SP. Master in Education- Training of Educators- University of Uberaba- UNIUBE. Coordinator of the Mais Educação Program of the municipal education network of Ituiutaba-MG. Education Specialist at Ituiutaba municipal education network. Teacher of the Specialization courses at Fundação Educacional de Ituiutaba - FEIT / UEMG.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Assistência à Saúde. Manual para a organização da atenção básica. Brasília, 1999.

CARVALHO, A. V. de; SERAFIM, O. C. G. Administração de Recursos Humanos. São Paulo: Biblioteca Pioneira de Administração e Negócios, 1995. v. 2.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

COUTINHO, L. dos R. Gestão e saúde do professor. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.

FRUTUOSO, D. A terceira idade na universidade: relacionamento entre gerações no 3º milênio. Rio de Janeiro: Editora Ágora da Ilha, 1999.

LIPP, M. E. N. (Org.). O stress no Brasil: pesquisas avançadas. Campinas: Papirus,2004.

LIPP, M. E. N.; MALAGRIS, L. N. O stress emocional e seu tratamento. In: RANGE, B. (Org). Psicoterapias cognitivo-comportamentais. Campinas: Psy II,2004.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARINS, L. Livre-se dos “corvos”. São Paulo: Harbra, 2013.

MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. (Orgs.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdFSCar, 2010.

OLIVEIRA, N. T. de. Somatização e sofrimento no trabalho. Textos & Contextos, Porto Alegre, ano II, n. 2, [n.p.], 2003.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Conceituando Deficiência. 1948.

PIANA, M. C.A pesquisa de campo: a construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Editora Unesp; Cultura Acadêmica, 2009.

ROSA, C.; CARLOTTO, M. S. Síndrome de Burnout e satisfação no trabalho em profissionais de uma instituição hospitalar. Revista da SBPH, v. 8, n. 2, p. 1-15, 2005.

SELYE, H. Stress, a tensão da vida. Nova Iorque: McGraw-Hill, 2006.

SEVERINO, A. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SMELTZER, S. C. et al. Tratado de enfermagem médico-cirúrgica. 12. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 2012. v. 1.

WITTER, G. P. Professor-estresse: análise de produção científica. Psicologia Escolar e Educação, Campinas, v. 7, n. 1, [n.p.], 2003.

Published

2020-07-02

How to Cite

ABDULMASSIH, M. B. F.; NASCIMENTO, D. S. A reflection on the health and quality of life of Math teachers. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 1, n. 2, p. 34–47, 2020. DOI: 10.14393/BEJOM-v1-n2-2020-51336. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/51336. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Mathematics Education