A reflection on the health and quality of life of Math teachers
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v1-n2-2020-51336Keywords:
Quality of life. Syndromes. Diseases. Teachers.Abstract
Stress is present in the lives of many people and has well-defined symptoms and treatment possibilities. Some researches refer to teacher stress as Burnout Syndrome, which affects professionals who work with people on a daily basis. This article presents definitions about stress and Burnout Syndrome, in order to evaluate the existence of such exhaustion at work. The results reveal symptoms of stress, but these ones do not constitute the referred type of disorder. Therefore, this investigation intends to identify the factors that trigger diseases for mathematics teachers and affect their quality of life. It starts with a qualitative research approach, whose data collection strategy involves questionnaires applied to 20 mathematics teachers from the educational network of basic education in Ituiutaba, Minas Gerais, Brazil. Hence, a data categorization was made for analysis and final considerations.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Assistência à Saúde. Manual para a organização da atenção básica. Brasília, 1999.
CARVALHO, A. V. de; SERAFIM, O. C. G. Administração de Recursos Humanos. São Paulo: Biblioteca Pioneira de Administração e Negócios, 1995. v. 2.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
COUTINHO, L. dos R. Gestão e saúde do professor. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.
FRUTUOSO, D. A terceira idade na universidade: relacionamento entre gerações no 3º milênio. Rio de Janeiro: Editora Ágora da Ilha, 1999.
LIPP, M. E. N. (Org.). O stress no Brasil: pesquisas avançadas. Campinas: Papirus,2004.
LIPP, M. E. N.; MALAGRIS, L. N. O stress emocional e seu tratamento. In: RANGE, B. (Org). Psicoterapias cognitivo-comportamentais. Campinas: Psy II,2004.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARINS, L. Livre-se dos “corvos”. São Paulo: Harbra, 2013.
MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. (Orgs.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdFSCar, 2010.
OLIVEIRA, N. T. de. Somatização e sofrimento no trabalho. Textos & Contextos, Porto Alegre, ano II, n. 2, [n.p.], 2003.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Conceituando Deficiência. 1948.
PIANA, M. C.A pesquisa de campo: a construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Editora Unesp; Cultura Acadêmica, 2009.
ROSA, C.; CARLOTTO, M. S. Síndrome de Burnout e satisfação no trabalho em profissionais de uma instituição hospitalar. Revista da SBPH, v. 8, n. 2, p. 1-15, 2005.
SELYE, H. Stress, a tensão da vida. Nova Iorque: McGraw-Hill, 2006.
SEVERINO, A. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SMELTZER, S. C. et al. Tratado de enfermagem médico-cirúrgica. 12. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 2012. v. 1.
WITTER, G. P. Professor-estresse: análise de produção científica. Psicologia Escolar e Educação, Campinas, v. 7, n. 1, [n.p.], 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS (BEJOM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.