Angolan games as a pedagogical tool for teaching mathematics: a study from the perspective of the Ethnomathematics Program
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v2-n3-2021-58089Keywords:
Angolan games, Mathematics Teaching, Ethnomathematics Program.Abstract
This article is an section of the master's thesis of the second author, together with the Master's Program in Educational Sciences of Lueji N ́Konde University (Angola), developed in partnership with the Graduate Program in Education of FEUSP. Its proposal is to present the first results of the research that aimed to raise/understand the conception of future teachers of the Primary Magisterium School November 11, Chitato in Angola, about angolan games and games, as a didactic tool in the process of teaching and learning in mathematics. From a qualitative approach, having as theoretical contribution the dimensions of daily and educational of the Ethnomathematics Program and theorists who defend games and games in the teaching of mathematics, a questionnaire was applied to future teachers (who will teach mathematics) of the 4th year of the institution. The first results presented two Angolan games, which, in the conception of future teachers who will teach mathematics, can and should be used in the teaching of mathematics.
Downloads
References
ANGOLA. Constituição da República de Angola, 2010.
ANGOLA. Lei Nº 5, de 6 de maio de 2015.
ANGOLA. Currículo de formação de professores do pré-escolar e do ensino primário reforma curricular. Ministério da Educação, 2013.
ANGOLA. Lei Nº. 17/2016, de 7 de outubro. Lei de Bases do Sistema de Educação - Diário Da República. Assembleia Nacional, Iª Série, nº. 65. Luanda: Imprensa Nacional, 2016.
ANGOLA. Ministérios da Administração do Território e da Educação. Decreto nº 335/15, de 22 de abril de 2015.
ANGOLA. Plano Curricular do Ensino Secundário Pedagógico. Ministério da Educação. 1.ed. Editora Moderna, 2019.
BANDEIRA, F. de S. Reflexões e ações pedagógicas em matemática do ensino fundamental. Edufrn Editora, 2016.
D ́AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. Editora autêntica: Belo Horizonte, 2019.
DE OLIVEIRA, C. C. As Dimensões da Etnomatemática na Construção do Conceito de Espacialidade: Um Estudo para a Primeira Série do Ciclo I. Revista da Educação, 2006.
GOODE, Willian J.; HATT, Paul K. Métodos em pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.
MUNIZ, Alberto, C. Brincar e Jogar “enlaces teóricos e metodológicos no campo de educação matemática”. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
Jogos, brincadeiras antigas e cantigas de roda. Pedagogia ao pé da letra. Disponível em: https://pedagogiaaopedaletra.com/jogos-brincadeiras-antigas-e-cantigas-de-roda/. Acesso em: 22 out. 2020.
{13] QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. V. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 2003.
SARAIVA, T. S. Quando brincar é aprender matemática: o jogo pedagógico ea construção de conhecimento matemático. 2015. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Pedagogia) ? Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Brasília, 2015.
ZASLAVSKY, C. Mais jogos e atividades matemáticas do mundo inteiro: Diversão multicultural a partir dos 9 anos. Artmed: Porto Alegre, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.