Use of didactic sequence for teaching functions in high school: a study atthe Colégio Militar de Brasília
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-75670Keywords:
Functions, methodology, didactic sequence, diagnostic assessmentsAbstract
This article analyzes a didactic sequence applied to teaching functions in the 1st year of high school at the Colégio Militar de Brasília, covering concepts such as affine and quadratic functions. The methodology included an initial questionnaire, diagnostic assessments, structured interviews, lectures, guided study and activities with Geogebra. The results reveal that students face difficulties in recognizing mathematical notations in function theory and in contextualized problems. However, they demonstrate that the initial activities of the didactic sequence contributed to improving classes and facilitating understanding of the content about functions. The study highlights the importance of the applicability of diverse and adaptive methodologies to overcome gaps in knowledge that exist among students in the Mathematics discipline.
Downloads
References
ARAUJO, J. R. S. Uso de smartphones e tablets como ferramentas do ensino de Matem´atica: o software Geogebra. 2015. Dissertação (Mestrado) – Rio Branco.
BORRIES, M. R. Título. 2023. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Brasília.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: [s. n.], 2018. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica.
CANGIANI, D. T. D.; PIGATO, S. M. P. Utilização do perfil dos estudantes como parâmetro da gestão educacional. Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 6, n. 12, p. 107–123, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=471855300001. Acesso em: 30 out. 2023.
DEPA. Normas para a Avaliação Escolar da Educação Básica (NAEEB). [S. l.: s. n.], 2022. Documento interno - Sistema Colégio Militar do Brasil.
DEPA. Caderno de didática. [S. l.: s. n.], 2023. Documento interno - Sistema Colégio Militar do Brasil.
DIAS, I. H. Gamificação no Geogebra: contribuições para o ensino de funções de Segundo Grau. 2022. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática) – Juiz de Fora.
FERREIRA, G. J. W. Tarefas de Análise da Produção Escrita para o Ensino do Conceito de Função. Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 79, p. 01–12, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3107/2337. Acesso em: 25 set. 2023.
GLADCHEFF, A. P. Entrevista estruturada: uma eficiente técnica de aquisição de conhecimento explícito. Pensamento e Realidade, v. 6, n. 13, p. 133–140, 2003. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/8468. Acesso em: 12 out. 2023.
HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo: Editora Ática, 2011.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006.
LIMA, E. J. Uma Análise Sobre a Aprendizagem de Funções por meio da Modelagem Matemática. Minas Gerais: Editora Ducere, 2022.
NUNES, D. E. O ensino-aprendizagem da matemática através de tecnologias da informação e comunicação para o ensino médio, em especial a utilização do celular como ferramenta pedagógica e o aplicativo calculadora gráfica Geogebra. 2020. Dissertação (Mestrado) – Vitória da Conquista.
PAIVA, M. Matemática Paiva. 3. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2014.
PILETTI, C. Didática geral. São Paulo: Editora Ática, 2004.
UGALDE, M. C. P.; ROWEDER, C. Sequência didática: uma proposta metodológica de ensino-aprendizagem. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, Edição especial, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/8468. Acesso em: 20 dez. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Michelle Ramos von Borries, Luciana Maria Dias de Ávila Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.