Use of didactic sequence for teaching functions in high school: a study atthe Colégio Militar de Brasília

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-75670

Keywords:

Functions, methodology, didactic sequence, diagnostic assessments

Abstract

This article analyzes a didactic sequence applied to teaching functions in the 1st year of high school at the Colégio Militar de Brasília, covering concepts such as affine and quadratic functions. The methodology included an initial questionnaire, diagnostic assessments, structured interviews, lectures, guided study and activities with Geogebra. The results reveal that students face difficulties in recognizing mathematical notations in function theory and in contextualized problems. However, they demonstrate that the initial activities of the didactic sequence contributed to improving classes and facilitating understanding of the content about functions. The study highlights the importance of the applicability of diverse and adaptive methodologies to overcome gaps in knowledge that exist among students in the Mathematics discipline.

Downloads

Author Biographies

  • Michelle Ramos von Borries, Colégio Militar de Brasília

    Graduated in Mathematics (Bachelor's Degree) from the Federal University of Goiás (UFG), with a specialization in Mathematics from the Federal University of Goiás (UFG) and a Master's degree in Professional Mathematics (ProfMat) from the University of Brasília (UnB). She has professional experience in Basic Education as a Mathematics teacher in private and public institutions, as a Discipline Coordinator (Mathematics) in Elementary and High School, and Head of the Pedagogical Support Section at the Military College of Brasília. She is currently a Mathematics teacher in Elementary School at the Military College of Brasília.

  • Luciana Maria Dias de Ávila Rodrigues, Universidade de Brasília

    Holds a Bachelor's degree in Mathematics (both Licentiate and Bachelor’s degrees) from the Federal University of Uberlândia (UFU), a Master's degree in Mathematics from the University of Campinas (UNICAMP), and a Ph.D. in Mathematics from the University of Brasília (UnB). She has experience in the field of Mathematics, with an emphasis on Differential Geometry, working mainly on the following topics: surfaces in Minkowski spaces and characterizations of Dupin hypersurfaces. She also conducts research in Mathematics Education, with a focus on Higher Education. She is a member of the Mathematics Education Research Group (GIEM).

References

ARAUJO, J. R. S. Uso de smartphones e tablets como ferramentas do ensino de Matem´atica: o software Geogebra. 2015. Dissertação (Mestrado) – Rio Branco.

BORRIES, M. R. Título. 2023. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Brasília.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: [s. n.], 2018. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica.

CANGIANI, D. T. D.; PIGATO, S. M. P. Utilização do perfil dos estudantes como parâmetro da gestão educacional. Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 6, n. 12, p. 107–123, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=471855300001. Acesso em: 30 out. 2023.

DEPA. Normas para a Avaliação Escolar da Educação Básica (NAEEB). [S. l.: s. n.], 2022. Documento interno - Sistema Colégio Militar do Brasil.

DEPA. Caderno de didática. [S. l.: s. n.], 2023. Documento interno - Sistema Colégio Militar do Brasil.

DIAS, I. H. Gamificação no Geogebra: contribuições para o ensino de funções de Segundo Grau. 2022. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática) – Juiz de Fora.

FERREIRA, G. J. W. Tarefas de Análise da Produção Escrita para o Ensino do Conceito de Função. Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 79, p. 01–12, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3107/2337. Acesso em: 25 set. 2023.

GLADCHEFF, A. P. Entrevista estruturada: uma eficiente técnica de aquisição de conhecimento explícito. Pensamento e Realidade, v. 6, n. 13, p. 133–140, 2003. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/8468. Acesso em: 12 out. 2023.

HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo: Editora Ática, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

LIMA, E. J. Uma Análise Sobre a Aprendizagem de Funções por meio da Modelagem Matemática. Minas Gerais: Editora Ducere, 2022.

NUNES, D. E. O ensino-aprendizagem da matemática através de tecnologias da informação e comunicação para o ensino médio, em especial a utilização do celular como ferramenta pedagógica e o aplicativo calculadora gráfica Geogebra. 2020. Dissertação (Mestrado) – Vitória da Conquista.

PAIVA, M. Matemática Paiva. 3. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2014.

PILETTI, C. Didática geral. São Paulo: Editora Ática, 2004.

UGALDE, M. C. P.; ROWEDER, C. Sequência didática: uma proposta metodológica de ensino-aprendizagem. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, Edição especial, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/8468. Acesso em: 20 dez. 2023.

Published

2025-05-15

How to Cite

BORRIES, Michelle Ramos von; RODRIGUES, Luciana Maria Dias de Ávila. Use of didactic sequence for teaching functions in high school: a study atthe Colégio Militar de Brasília. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, Minas Gerais, v. 6, p. 1–19, 2025. DOI: 10.14393/BEJOM-v6-2025-75670. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/75670. Acesso em: 8 jul. 2025.

Similar Articles

1-10 of 29

You may also start an advanced similarity search for this article.