The use of the Vicmeter as an instrument for the study of trigonometric concepts in the rectangle triangle
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v5-2024-70708Keywords:
Vicmetro, rectangle triangle, trigonometric ratios, following teachingAbstract
Faced with the difficulties of students, with regard to the assimilation of mathematical content, and of a portion of teachers, with regard to the lack of didactic resources, research has been carried out in recent years with the aim of producing concrete and manipulable materials to help in teaching mathematics, and one of them is the Vicmetro designed to mobilize mathematical knowledge, in particular, trigonometry. Thus, this study aims to present a didactic sequence using the Vicmetro to teach trigonometric concepts, with a view to mobilizing different elements of the right triangle and their trigonometric ratios. For this, it was based on qualitative research, whose procedures were based on bibliographical research and finally, a didactic sequence involving this instrument was produced. It was composed of two activities, both involving the Vicmetro, but with different focuses, the first aimed to identify the different elements of a right triangle, such as angles and legs, and the second, to mobilize the different trigonometric ratios. This study is configured as an initial proposal for the use of the instrument, aiming that through it the students can not only verify a result, but put into motion different mathematical concepts around the construction of a triangle. Thus, this work seeks to promote, through a didactic sequence, a more dynamic and interactive teaching.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília, 2018.
BATISTA, A. N. S.; PEREIRA, A. C. C. A balhestilha (1603) como um instrumento matemático para o estudo de medidas na formação de professores de matemática. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 43, p. 1-12, 23 nov. 2021. Universidade Estadual de Maringá. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.48188. Acesso em: 21 abr. 2023.
BATISTA, A. N. S.; PEREIRA, A. C. C. Vamos aprender trigonometria? Uma experiência com alunas no ensino médio utilizando a balestilha. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM), Fortaleza, [S. l.], v. 3, p. 41-53, 2016. DOI: 10.30938/bocehm.v3i7.66. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/66. Acesso em: 21 abr. 2023.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4 ed. São Paulo: Vozes, 2005.
COHEN, E. G.; LOTAN, R. A. Planejando o trabalho em grupo. 3. ed. Porto Alegre: Instituto Sidarta, 2017. 226 p.
DOMINGOS NETO, S. Ferramentas auxiliares no ensino e aprendizagem das funções seno, cosseno e tangente na educação básica. 2014. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais. 2014.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.
GOMES, S. C. Elaboração e aplicação de uma sequência de atividades para o ensino de trigonometria numa abordagem histórica. 2011. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.
LOBO, W. S.; JESUS, G. B.; MADRUGA, Z. E. F. Teoria das situações didáticas: uma proposta de ensino de inequações utilizando a régua trigonométrica. Com A Palavra O Professor, Vitória da Conquista, v. 2, n. 4, p. 25-46, dez. 2017.
MALAGUTI, R. Razões trigonométricas: dos triângulos à circunferência – estratégias de ensino. 2019. 91 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2019.
MOREY, B. B.; GOMES, C. G. Uma sequência de ensino de trigonometria numa abordagem histórica, In: OLIVEIRA, K. B. de; PRADO, M. R. M. (Org.). Projetos e Ações em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Natal: IFRN Editora, 2014. p. 58-83.
PAGLIARINI, M. M. Abordagem metodológica para o ensino de trigonometria por meio de material manipulável e registros de representação semiótica. 2016. 148 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016.
PARRA FILHO, V. Vicmetro® Trigonometria: teoria & prática enfim juntas. Campinas: 2010. Disponível em: http://www.vipvirtual.com.br/apostila_vicmetro.pdf. Acesso em: 21 abr. 2023.
PEREIRA, A. C. C.; BATISTA, A. N. de S.; OLIVEIRA, G. P. Novas configurações do laboratório de ensino de Trigonometria a partir da incorporação da tecnologia articulada a história da Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (RenCiMa), Fortaleza, v. 12, p. 1-19, 2021.
PEREIRA, A. C. C.; OLIVEIRA, G. P. O ambiente remoto como ferramenta promotora de práticas laboratoriais no ensino de trigonometria em cursos de licenciatura em matemática. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, p. 1-19, 2021.
PRODANOV. C. C.; FREITAS, E. C.. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa do trabalho acadêmico. 2. ed. Rio Grande do Sul: Universidade Freevale, 2013, 277 p.
SANTOS, J. L. B. Uma sequência didática para a aprendizagem das noções de trigonometria fundada na teoria das inteligências múltiplas. 2017. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.
SARAIVA, J. H.; CHAQUIAM, M. História da matemática no ensino de trigonometria: revisitando os artigos de Lima (2019). Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM), Fortaleza, [S. l.], v. 7, n. 20, p. 241–252, 2021. DOI:10.30938/bocehm.v7i20.2793. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/2793. Acesso em: 21 abr. 2023.
SILVA, E. G. M. G. Contextualização histórica para o estudo da trigonometria e construção do teodolito no Ensino Fundamental. 2015. 106 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
SILVA, T. F. Uma sequência didática para o ensino de funções trigonométricas: perspectivas do ensino fundamental ao médio. 2013. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2018.
SILVA, W. O ensino da trigonometria: perspectivas do ensino fundamental ao médio. 2013. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2013.
SOUZA JÚNIOR, E. L. O uso do Vicmetro no ensino das razões trigonométricas no triângulo retângulo. 2021. 92 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2021.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Wallisson Moreira de Souza, Ana Carolina Costa Pereira, Antonia Naiara de Sousa Batista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.