Fractals in nature and Mathematical Modelling

possible implications for teaching and learning Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-73678

Keywords:

Teaching mathematics, fractals, mathematical modelling

Abstract

This article deals with fractals in nature, presenting an experience report that aimed to build fractal models, inspired by nature, verifying the possibilities of use in teaching and learning Mathematics in Basic Education. Fractals are discussed, focusing on botany, the main characteristics, such as self-similarity, used as a basis to characterize a natural fractal. The concept of Mathematical Modelling is also presented, the perceptions of some authors, and the relationship between this trend and fractals, which served as a reference for the organization and development of data analysis. The methodology is based on the characteristics of qualitative research in education and the Mathematical Modelling phases, in addition to exploratory research and documentary analysis as a basis for data production. The analysis of the data obtained during the research focused on the modelling process and the construction of the model in the GeoGebra software, through categories listed a priori, in line with the theory that underpins the research. The results showed that the constructed model can be classified as a physical analogy, and that, although it has not preserved the self-similarity characteristic of fractals, it is possible to be developed in Basic Education, and can collaborate with the teaching and learning of Mathematics.

Downloads

Author Biographies

  • Alan dos Santos Sousa, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Graduate in Mathematics from the Teacher Training Center of the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Member of the Study and Research Group on Trends in Mathematical Education and Culture (GEPTEMaC).

  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    PhD in Science and Mathematics Education. Adjunct Professor of Mathematics Teaching in the Teacher Training Center of the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Permanent professor of the Postgraduate Programs in Science and Mathematics Education (UESC) and Scientific Education and Teacher Training (UESB). Leader of the Study and Research Group on Trends in Mathematical Education and Culture (GEPTEMaC).

References

ARAÚJO, F. G. S.; MARINS, A. S. Introduzindo a geometria fractal no Ensino Médio por meio da perspectiva de modelagem matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 6, n. 18, p. 21–34, 2019.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

BIEMBENGUT, M. S. Concepções e Tendências de Modelagem Matemática na Educação Brasileira. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 2012.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na educação matemática e na ciência. [S. l.]: Editora Livraria da Física, 2016.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Editora Porto, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é Base. [S. l.: s. n.], 2018. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Ministério da Educação. Brasília.

FERREIRA FILHO, J. R. Geometria fractal: da natureza para a sala de aula. 2015. F. 84. Mestrado Profissional de Matemática em Rede Nacional – PROFMAT – São Cristóvão.

FRINHANI, P. E. et al. A matemática com os fractais. Pensar Acadêmico, v. 13, n. 2, p. 43–49, 2015.

LEIVAS, J. C. P.; BETTIN, A. D. H. Teorema de Pitágoras e o Fractal Árvore Pitagórica: Um Experimento no Ensino Fundamental. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, v. 11, n. 3, p. 444–457, 2018.

LISBOA, M. C. Uma proposta de abordagem da geometria fractal na Educação Básica. 2019. F. 59. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Arraias.

NASCIMENTO, M.; SILVA, S. C. R.; MACIEL, N. A. Uma proposta didática para o ensino de geometria fractal em sala de aula na educação básica. VIDYA, v. 32, n. 2, p. 20, 2012.

REIS, J. N. C. Fractais no Ensino Médio: da observação de padrões da natureza ao uso do GeoGebra. 2014. Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional PROFMAT – Mossoró.

SONZA, A. P.; LEIVAS, J. C. P. Explorando a Geometria Fractal no Ensino Médio por meio de uma oficina pedagógica. Revista Thema, v. 15, n. 4, p. 1549–1561, 2018.

Published

2025-05-15

How to Cite

SOUSA, Alan dos Santos; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Fractals in nature and Mathematical Modelling: possible implications for teaching and learning Mathematics. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, Minas Gerais, v. 6, p. 1–19, 2025. DOI: 10.14393/BEJOM-v6-2025-73678. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/73678. Acesso em: 3 jun. 2025.

Similar Articles

1-10 of 81

You may also start an advanced similarity search for this article.