Fractals in nature and Mathematical Modelling
possible implications for teaching and learning Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-73678Keywords:
Teaching mathematics, fractals, mathematical modellingAbstract
This article deals with fractals in nature, presenting an experience report that aimed to build fractal models, inspired by nature, verifying the possibilities of use in teaching and learning Mathematics in Basic Education. Fractals are discussed, focusing on botany, the main characteristics, such as self-similarity, used as a basis to characterize a natural fractal. The concept of Mathematical Modelling is also presented, the perceptions of some authors, and the relationship between this trend and fractals, which served as a reference for the organization and development of data analysis. The methodology is based on the characteristics of qualitative research in education and the Mathematical Modelling phases, in addition to exploratory research and documentary analysis as a basis for data production. The analysis of the data obtained during the research focused on the modelling process and the construction of the model in the GeoGebra software, through categories listed a priori, in line with the theory that underpins the research. The results showed that the constructed model can be classified as a physical analogy, and that, although it has not preserved the self-similarity characteristic of fractals, it is possible to be developed in Basic Education, and can collaborate with the teaching and learning of Mathematics.
Downloads
References
ARAÚJO, F. G. S.; MARINS, A. S. Introduzindo a geometria fractal no Ensino Médio por meio da perspectiva de modelagem matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 6, n. 18, p. 21–34, 2019.
BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
BIEMBENGUT, M. S. Concepções e Tendências de Modelagem Matemática na Educação Brasileira. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 2012.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na educação matemática e na ciência. [S. l.]: Editora Livraria da Física, 2016.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Editora Porto, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é Base. [S. l.: s. n.], 2018. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Ministério da Educação. Brasília.
FERREIRA FILHO, J. R. Geometria fractal: da natureza para a sala de aula. 2015. F. 84. Mestrado Profissional de Matemática em Rede Nacional – PROFMAT – São Cristóvão.
FRINHANI, P. E. et al. A matemática com os fractais. Pensar Acadêmico, v. 13, n. 2, p. 43–49, 2015.
LEIVAS, J. C. P.; BETTIN, A. D. H. Teorema de Pitágoras e o Fractal Árvore Pitagórica: Um Experimento no Ensino Fundamental. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, v. 11, n. 3, p. 444–457, 2018.
LISBOA, M. C. Uma proposta de abordagem da geometria fractal na Educação Básica. 2019. F. 59. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Arraias.
NASCIMENTO, M.; SILVA, S. C. R.; MACIEL, N. A. Uma proposta didática para o ensino de geometria fractal em sala de aula na educação básica. VIDYA, v. 32, n. 2, p. 20, 2012.
REIS, J. N. C. Fractais no Ensino Médio: da observação de padrões da natureza ao uso do GeoGebra. 2014. Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional PROFMAT – Mossoró.
SONZA, A. P.; LEIVAS, J. C. P. Explorando a Geometria Fractal no Ensino Médio por meio de uma oficina pedagógica. Revista Thema, v. 15, n. 4, p. 1549–1561, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alan dos Santos Sousa, Zulma Elizabete de Freitas Madruga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.