Uma prática de análise linguística: acarretamentos semânticos em gêneros discursivos do cotidiano
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.2.75344Keywords:
Acarretamento, Gêneros Discursivos, Linguística, SemânticaAbstract
This paper addresses semantic relations, specifically entailments, found in everyday discursive genres such as billboards and signs. The research aims to integrate these genres into teaching, as recommended by the Brazilian National Common Curriculum (BNCC), proposing a more grammatical and contextualized linguistic analysis in the classroom. During the investigation, a limitation in the availability of online examples was observed, highlighting the importance of discussing this topic in academic and educational settings. The goal is to share with students and teachers two examples of contextualized linguistic analysis, fostering a broader reflection on language. The research is primarily based on the works of Cançado (2008), Pires de Oliveira (2001, 2012), Bakhtin (1997), and the BNCC (Brazil, 2018). The results identified double entailments, as well as polysemic, semiotic, and contextual aspects, showing how this grammatical approach, combined with discursive factors, can contribute to students' reading and text production processes, in alignment with the BNCC's guidelines.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 2. ed. Tradução de Maria Emsantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. Disponível em: file:///C:/Users/Desktop/Downloads/BAKHTIN_Mikhail_Estetica_da_Criacao_Verb.pdf. Acesso em: 5 jul. 2024.
BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 39. ed. Rev. e ampl. - Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
BLOGCITARIO. Outdoor. Imagem. 2016. Disponível em: https://images.app.goo.gl/8N3KkRthTjHaGSKaA. Acesso em: 04 mai. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação, (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018.
CANÇADO, M. Manual de semântica: noções básicas e exercícios. 2 ed. Rev. Belo Horizonte: UFMG, 2008. 183 p.
COSTA, S. R. Dicionário de gêneros textuais. 3. ed. Rev. ampl.; 1 reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica. 2014.
CUNHA, A. G. Dicionário etimológico da língua portuguesa. 4. ed. Revista pela nova ortografia. Rio de Janeiro: Lexikon. 2010.
FAUCONNIER, G., TURNER, M. Polysemy and conceptual blending. In: NERLICH, B. et al. (org). Pxible patterns of meaning in Mind and Language. New York: Mouton de Gruyter, olysemy fle2003. p. 79-94. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110895698.79
FERREIRA. A. B. H. Mini aurélio: o dicionário da Língua Portuguesa. 8.ed. Curitiba. 2010.
GODOIS, C.; SAGAZ, D. Uma análise do tratamento da semântica no livro didático “tecendo linguagens” e as propostas da BNCC para essa área. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Letras Português-Inglês) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2023. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/34119 . Acesso em: 3 abr. 2024.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In.: BUZEN, C.; MENDONÇA M. (orgs). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 199-226.
MERCADO LIVRE. Placa. Imagem. 2016. Disponível em: https://produto.mercadolivre.com.br/MLB-2627748826-placa-aviso-no-entre-sem-ser-convidado-30x20cm-_JM. Acesso em: 3 set. 2024.
MÜLLER, A.; L.; P; VIOTTI, E.; C. Semântica formal. In: FIORIN, J. L. Introdução à linguística II: princípios de análise. São Paulo: Contexto, 2004.
MULLER et al. Semântica na escola. USP. Editora Curt Nimuendajú: Campinas. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Ml570TxGPwmuDT1rqf79YkNlmbJ3e9c7/view?usp=sharing. Acesso em: 3 abr. 2024.
PEIRCE, C. S. Semiótica. São Paulo. Perspectiva. 2005. Disponível em: file:///C:/Users/Desktop/Downloads/Peirce_Charles_Sanders_Semiotica%20(1).pdf. Acesso em: 3 jul. de 2024.
PIRES DE OLIVEIRA, R. Semântica formal: uma introdução. Campinas: Mercado de Letras. 2001.
PIRES DE OLIVEIRA, R. [et al.] Semântica: 6º período. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2012. 182 p.
TAYLOR, J. Cognitive models of polysemy. In: NERLICH, B. et al. (Org). Polysemy flexible patterns of meaning in Mind and Language. New York: Mouton de Gruyter, 2003. p. 31-48. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110895698.31
TRASK, R. L. Dicionário de linguagem e linguística. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
TYLER, A.; EVANS, V. The Semantics of english prepositions: spatial scenes, embodied meaning and cognition. Cambrige: University Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511486517
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: