School Environmental Education in the Covid-19 pandemic scenario

limits and possibilities in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60134

Keywords:

Basic education, Environmental education, Technologies, School, Pandemic.

Abstract

Environmental Education as a theme that needs to be addressed in a transversal way in the curriculum of basic education, in this pandemic period, deals with several challenges, being many times overlapped by other priorities and contents. The objective of this study was to investigate the obstacles that are found around school AE in the context of the Covid-19 pandemic, as well as the perspectives facing this new reality in teaching. It was possible to verify that the process is still slow and that schools are facing difficulties to be able to insert AE in this pandemic context, reflecting on the scarcity of strategies and situations that are being implemented in the school context. In addition, it was realized how much digital technologies, as aids and enhancers of teaching, provide a link between the school, the students and the environment, in order to favor that the students have autonomy to observe, criticize and reflect on its socio-environmental context. In this sense, AE cannot be passed over to other knowledge due to the reality of the pandemic, but reinvented and reframed in the school context through innovative methodologies, accessible resources and a generalized awareness of the current scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Julio de Castro Filho, Universidade Estadual Vale do Acarau

Mestrando em Geografia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA/Sobral). Especialista em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Acaraú (IFCE). Graduado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Ceará - Campus Acaraú. 

Francisco Nataniel Batista Albuquerque, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus Iguatu

Professor Doutor do Curso de Geografia do Instituto Federal do Ceará (IFCE) - Campus Iguatu e do Mestrado Acadêmico em Geografia da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/ Rio Claro). Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Bacharel e licenciado em Geografia e licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA/CE).

References

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365

BARCELOS, Valdo. Educação Ambiental: sobre princípios, metodologias e atitudes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008 (Coleção Educação Ambiental).

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 04 mar. 2021.

BRASIL. Decreto Nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 2017. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em 06 mar. 2021. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829

BRUNO, Beatricce. Em parceria com universidade, alunos da Joaquim Murtinho manifestam arte por meio da fotografia. Portal do Governo de Mato Grosso do Sul, Mato Grosso do Sul, 20 de setembro de 2020. Disponível em http://www.ms.gov.br/repaginado-por-causa-da-pandemia-projeto-de-fotografia-e-meio-ambiente-atrai-alunos-de-escola-estadual/. Acesso em 02 de março 2021. https://doi.org/10.46420/9786581460006cap7

CAFARDO, Renata. Educação a distância para alunos de escolas públicas deve ser feita por meio de celulares. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 19 de março de 2020. Disponível em https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,educacao-a-distancia-para-alunos-de-escolas-publicas-deve-ser-feita-por-meio-de-celulares,70003239711. Acesso em 02 mar. 2021. https://doi.org/10.11606/d.48.2006.tde-22062007-091817

CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

COCCO, Ricardo; CAIMI, Flávia Eloisa. Interfaces entre educação e comunicação: pontos de intersecção. Perspectiva, Revista do Centro de Ciências da Educação. Florianópolis. v. 39, n. 1 – p. 01 – 23, jan./mar. 2021.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 9.ed. São Paulo: Gaia, 2004.

FERREIRA, Carlos Augusto Lima. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da educação. Revista Mosaico, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. Disponível em http://revistas.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/4424. Acesso em 08 mar. 2021.

FRANCO, Lúcia Regina Horta Rodrigues; BRAGA, Dilma Bustamante; RODRIGUES, Alessandra. EaD Virtual: Entre a teoria e a prática. Itajubá, MG: Ed. Premier, UNIFEI, 2010.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas SP: Papirus, 2004.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, nº. 118, p. 189-205. 2003. https://doi.org/10.1590/s0100-15742003000100008

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Ambiente&Educação, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 37–54, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/897. Acesso em: 27 fev. 2021.

MANZANO, Maria Anastácia; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. A temática ambiental nas séries iniciais do Ensino Fundamental: concepções reveladas no discurso de professoras sobre sua prática. In: Encontro Nacional de Pesquisas em Ensino de Ciências: contribuições para a formação de professores. São Paulo: Escrituras, 2004. https://doi.org/10.11606/d.81.2006.tde-29092015-145747

POLLI, Anderson; SIGNORINI, Tiago. A inserção da educação ambiental na prática pedagógica. Ambiente & Educação, Anápolis-GO, v. 17(2), p. 93-101. 2012.

OLIVEIRA, Cristiano de Souza; GHISLENI, Taís Steffanello. Educomunicação: contribuição ao ensino e aprendizagem. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Humanas, Santa Maria, v. 21, n. 2, p. 277-295, 2020. Disponível em https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3651. Acesso em 07 mar. 2021. https://doi.org/10.37780/dsch.v21i2.3651

SABÓIA, G. Sem internet, estudantes de favelas não conseguem se preparar para o Enem. UOL, 28/04/2020. Disponível em https://educacao.uol.com.br/noticias/2020/04/28/sem-internetestudantes-de-favelas-sofrem-com-preparacao-online-para-enem.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 21 mar. 2021. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol5n9.6192

SALLES, João Carlos. Com aulas remotas, pandemia escancara desigualdade no acesso

à educação de qualidade. Brasil de Fato, São Paulo (SP), 04 de jun. 2020. Entrevista

concedida a Caroline Oliveira Disponível em https://www.brasildefato.com.br/2020/06/04/com-aulas-remotas-pandemia-escancara-desigualdade-no-acesso-a-educacao-de-qualidade. Acesso em 26 fev. 2021.

SANTOS, Elizabeth da Conceição. Geografia, educação ambiental e complexidade frente aos desafios do mundo contemporâneo. Revista Geonorte, Edição Especial, v. 4, n. 4, p. 155-174, 2012.

SATO, Michèle. Educação ambiental: Pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DA BAHIA. Lives marcam Semana do Meio Ambiente com temas voltados à Educação Ambiental. Governo do Estado da Bahia, Salvador, 03 de junho de 2020. Disponível em http://escolas.educacao.ba.gov.br/noticias/lives-marcam-semana-do-meio-ambiente-com-temas-voltados-educacao-ambiental. Acesso em 12 mar. 2021 https://doi.org/10.17143/ciaed.xxviciaed.2020.53546

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

TRAVASSOS, Edson G. A prática da educação ambiental nas escolas. Porto Alegre: Mediação, 2004.

VIGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 5, p. 1-4, 2020. https://doi.org/10.1590/0102-311x00068820

Published

2021-06-24

How to Cite

DE CASTRO FILHO, P. J.; ALBUQUERQUE, F. N. B. School Environmental Education in the Covid-19 pandemic scenario: limits and possibilities in basic education. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 580–595, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.2.60134. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60134. Acesso em: 22 nov. 2024.