Academic activities and family and school Relationship during the social isolation of the pandemic of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.2.60014Keywords:
Special education., Relationship between family and school., Child education., Elementary School., Covid-19., Coronavirus.Abstract
Due to SARSCoV-2 pandemic, in person classes started to be offered remotely, required reorganization of the schools. Faced this scenario, the objectives are: (a) describe the academic activities proposed by public and private schools for early childhood education and the early years of elementary school; (b) describe the communication between the family and teachers of these students; and (c) describe the proposals aimed at remote teaching of special education students. An online form was applied with 387 teachers and 32 parents. Checked that schools and family were restructure to remote learning, offering, mostly, guidance, instead of synchronous classes. In addition to the lack of resources and access to the internet, was found to be a barrier, as there was a blaming speech from the teacher to family. This problem was reaffirmed in the teachers' greatest dissatisfaction with communication, indicating that they may be overloaded and in need of more help from the family. It was also found that, despite the adaptation to the special educacion students, these actions do not reach all students, are therefore insufficient and accentuating exclusion. Interventions with family and teachers are suggested, helping them to establish this partnership and benefiting the student during remote teaching.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 03, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251>. Acesso em: 21 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION.DSM-5. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5ªedição. ARTMED. Porto Alegre, 2013.
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: <https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621>. Acesso em: 21 jan. 2020.
ATAÍDE, C. A.; SILVA, A. M. F. S.; SILVA; M. R. S.. Um estudo preliminar sobre o impacto da Covid-19 na educação básica: o olhar da família sobre os desafios do ensino remoto. In: VII Congresso Nacional de Educação – CONEDU. In: Anais VII CONEDU. Maceio, p. 01-09, 2020.
BORGES, L. Relação família e escola: programa para profissionais pré-escolares de alunos público alvo da educação especial. 2015. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. 201 f.
BORGES, L. Família-escola: curso de formação para professores pré-escolares de alunos do público-alvo da educação especial. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. 255 f.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. MEC. CNE. CP. Resolução n. 11/2020, de 3 de agosto de 2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Brasília, 2020.
CARVALHO, C. B. et al. Ensino remoto e necessidades específicas: o papel da escola e das famílias. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 10, p. 74345-74355. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/17636. Acesso em: 21 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-020.
CIA, F.; PAMPLIM, R.C.O.; WILLIAMS, L.C.A. O impacto do envolvimento parental no desempenho acadêmico de crianças escolares. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 2, p. 351-360, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-73722008000200018.
CORDEIRO, K. M. de A. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. Disponível em: http://idaam.siteworks.com.br/jspui/bitstream/prefix/1157/1/O%20IMPACTO%20DA%20PANDEMIA%20NA%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20A%20UTILIZA%C3%87%C3%83O%20DA%20TECNOLOGIA%20COMO%20FERRAMENTA%20DE%20ENSINO.pdf. Acesso em: 19 fev. 2021.
COZBY, P. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. ed. 2. São Paulo: Editora Atlas, 2006. p. 454.
GIL, Antônio Carlos, 1946-. Métodos e técnicas de pesquisa social / Antonio Carlos Gil. São Paulo: Atlas, 1987.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999. 206p.
IDOETA, P. A. Os desafios e potenciais da educação à distância, adotada às pres¬sas em meio à quarentena. Publicada em 17 de abril de 2020. Disponível em: https://cutt.ly/ Myk24p1. Acesso em: 10 fev. 2021.
MALLOY-DINIZ, L. F. et al. Saúde mental na pandemia de Covid-19: considerações práticas multidisciplinares sobre cognição, emoção e comportamento. Debates em Psiquiatria, São Paulo, p 46-68, 2020. Disponível em: http://abpbrasil.org.br/pcabp/saude-mental-na-pandemia-de-covid-19-consideracoes-praticas-multidisciplinares-sobre-cognicao-emocao-e-comportamento/. Acesso em: 21 fev. 2021. DOI http://dx.doi.org/10.25118/2236-918X-10-2-6.
MARTINS, S. V. M.; TAVARES, H. M. A família e a escola: Desafios para a educação no novo mundo contemporâneo. Revista Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 256-263, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/download/6404/6647/. Acesso em: 25 fev. 2021.
MEDEIROS, A. Y. B. B. V. de; PEREIRA, E. R.; SILVA, R. M. C. R. A. Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: relato de experiência. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p. 01-13, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051#:~:text=O%20estudo%20objetiva%20descrever%20a,e%20existencialista%20de%20Viktor%20Frankl.
Acesso em: 25 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1051.
MÉDICI, M. S.; TATTO, E. R.; LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do Coronavírus. Revista Thema, Pelotas, v. 18, n. especial, p. 136-155, 2020. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1837. Acesso em: 25 fev. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.136-155.1837.
MELO, A. S. A relação entre pais e professores de bebês: uma análise da natureza de seus encontros diários.160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
MIRANDA, K. K. C. et al. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: VII Congresso Nacional de Educação – CONEDU. In: Anais VII CONEDU. Maceio, p. 01-12, 2020.
OLIVEIRA, M. C. G. L. 2010. Relação família-escola e participação dos pais. Dissertação de Mestrado em Educação, Instituto Superior de Educação e Trabalho, Porto, 2010. 151f.
ORGANIZAÇÃO MUNDAL DA SAÚDE (OMS). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public. Acesso: 15 de fev. 2021.
POLONIA, A. C.; DESSEN, M. A. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 9, n. 2, p. 303-312, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572005000200012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 16 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-85572005000200012.
REIS, J. S. 2013. Relação família e escola: a experiência em uma escola pública de periferia de Salvador-BA. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Família na Sociedade Contemporânea, Universidade Católica do Salvador, 2013. 128 f.
RUSCHEL, G. E. S.; TREVISAN, M. B.; PEREIRA, J. F. Ensino remoto no contexto de uma instituição privada. Observatório Sócio Econômico da Covid-19, FAPERGS, Ministério da Educação, Universidade Federal de Santa Maria, 2020.
SAISI, N. B. Educação infantil e família: uma parceria necessária. Educação: Teoria e prática, Rio Claro, v. 20, n. 4, p. 65-85, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2934.
Acesso em: 15 mar. 2021.
SÃO PAULO. Decreto nº 64.864, de 16 de março de 2020. Dispõe sobre a adoção de medidas adicionais, de caráter temporário e emergencial, de prevenção de contágio pelo COVID-19 (Novo Coronavírus), e dá providências correlatas. Brasília, 2020a. Disponível em: http://diariooficial.imprensaoficial.com.br/nav_v5/index.asp?c=4&e=20200317&p=1. Acesso em: 03 fev. 2021.
SÃO PAULO. Decreto 64881, de 22 de março de 2020. Decreta quarentena no Estado de São Paulo, no contexto da pandemia do COVID-19 (Novo Coronavírus), e dá providências complementares. Brasília, 2020b. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/norma/193361. Acesso em: 03 fev. 2021.
SÃO PAULO. Resolução SEDUC 45, de 20 de abril de 2020. Dispõe sobre a realização e o registro de atividades escolares não presenciais pelas unidades escolares vinculadas ao Sistema de Ensino do Estado de São Paulo, durante o período de restrição das atividades presenciais devido à pandemia de COVID19. Brasília, 2020c. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/RESOLU%C3%87%C3%83O%20SEDUC%2045.HTM?Time=08/03/2021%2012:01:44. Acesso em: 03 fev. 2021.
SILVA, A. M.; MENDES, E. G. Família de crianças com deficiência e profissionais: componentes da parceria colaborativa na escola. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 14, n. 2, p. 217-234, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s1413- 65382008000200006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 03 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382008000200006.
SILVA, C. R.; KAULFUSS, M. A. A importância da família na educação infantil. Revista científica eletrônica de ciências aplicas da FAIT, Itapeva, v. 1, n. 14, p. 11-21, 2015. Disponível em:
http://fait.revista.inf.br/site/c/pedagogia.html. Acesso em: 05 mar. 2021.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE INFECTOLOGIA - SBI. Informe da Sociedade Brasileira de Infectologia (sbi) sobre o novo coronavírus. Associação Médica Brasileira, 2020. Disponível em: https://www.infectologia.org.br/admin/zcloud/125/2020/03/a592fb12637ba55814f12819914fe6ddbc27760f54c56e3c50f35c1507af5d6f.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021