Quebra-cuca: Desenvolvimento e avaliação de um jogo educacional para o ensino da matemática

Authors

  • José Adriano Cajado Gomes Author
  • Elielton da Costa Carvalho Author
  • Francisco Adriano Cavalcante da Silva Author
  • Fabrício Wickey da Silva Garcia Author
  • Edson Koiti Kudo Yasojima Author

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.1.46284

Keywords:

Jogos digitais, Educação, Matemática.

Abstract

Educational tools have been used for decades in the school context, but with the advent of technologies, especially computing, these tools have been modified and updated, becoming more interactive and playful, attracting an increasingly connected audience. Thinking in this context, the present work presents a simplified description concerning the development and application of the game Quebra-cuca, which was devised after a research on the necessity and usefulness of educational games in the Amazonian context. The paper presents some data about the tests, besides bringing a brief contextualization about the Brazilian educational situation, briefly on digital inclusion in schools, a subject widely discussed today.

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Author Biographies

  • José Adriano Cajado Gomes
    Discente, Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação
  • Elielton da Costa Carvalho
    Discente, Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação
  • Francisco Adriano Cavalcante da Silva
    Discente, Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação
  • Fabrício Wickey da Silva Garcia
    Docente, Mestrado em Ciência da Computação (UFPA)
  • Edson Koiti Kudo Yasojima
    Docente, Mestrado em Ciência da Computação (UFPA)

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Published

2019-05-08

How to Cite

GOMES, José Adriano Cajado; CARVALHO, Elielton da Costa; SILVA, Francisco Adriano Cavalcante da; GARCIA, Fabrício Wickey da Silva; YASOJIMA, Edson Koiti Kudo. Quebra-cuca: Desenvolvimento e avaliação de um jogo educacional para o ensino da matemática. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 132–145, 2019. DOI: 10.14393/OT2019v21.n.1.46284. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/46284. Acesso em: 7 dec. 2025.

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