Literature in English Language teaching
an interactionist approach
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-2Keywords:
Literature, English Language teaching, InteractionismAbstract
In this research, we consider the integration of literature into language teaching, adopting an interactionist approach, emerging as a pivotal element that facilitates students' education and fosters their social knowledge. To establish a solid theoretical foundation, we conducted a review of studies on the teaching and learning of the English Language, focusing on the use of literature within educational contexts. We examined notable scholars’ works such as Brumfit and Carter (2000), Candido (2011), Collie and Slater (1987), Lazar (1993), Mota (2010). We also used the theories of interactionist learning of additional languages as proposed by Bruner (1977), Figueiredo (2006), and Vygotsky (2015). We followed a methodological approach that involved collecting data through questionnaires administered to English language teachers in primary education in a town in a Goiás state. We employed qualitative interpretive methods for data analysis, enabling an investigation into socio-verbal interactions within language teaching. The results confirm the efficacy of incorporating literature into English language teaching as it exhibits the potential to embrace an interactionist approach by facilitating student engagement with the target language, to construct linguistic knowledge, providing meaningful training, and granting access to the cultural heritage of humanity.
Downloads
Metrics
References
AEBERSOLD, J. A.; FIELD, M. L. From reader to reading teacher. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
ATAÍDE, D. A leitura de textos literários nas aulas de língua inglesa: desencontros entre teoria e prática. Revista X, Curitiba, v. 1, p. 118-137, 2016. DOI https://doi.org/10.5380/rvx.v1i0.45737
BABAEE, R.; YAHYA, W. R. Significance of literature in foreign language teaching. International Education Studies, [S.l.], v. 7, n. 4, p. 80-85, 2014. DOI https://doi.org/10.5539/ies.v7n4p80
BLOOM, H. Como e porquê ler. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.
BRUMFIT, C. J.; CARTER, R. A. Literature and language teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000.
BRUNER, J. S. The process of education. Cambridge: Harvard University Press, 1977.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 235-263.
COLLIE, J.; SLATER, S. Literature in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
CORCHS, M. O Uso de Textos Literários no Ensino de Língua Inglesa. 2006. 97 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE. 2006.
DE GRANDE, P. B. O pesquisador interpretativo e a postura ética em pesquisas em Linguística Aplicada. Eletras, Curitiba, v. 23, n. 23, p. 11-27, dez. 2011.
DUFF, A.; MALEY, A. Literature. Oxford: Oxford University Press, 2003.
FIGUEIREDO, F. A aprendizagem colaborativa de línguas: algumas considerações conceituais e terminológicas. In: FIGUEIREDO, F. (org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. Goiânia: Editora da UFG, 2006.
LANGER, J. A. A Response-Based Approach to Reading literature. Language Arts, v. 71, n.3, p. 203, Albany, 1994.
LAZAR, G. Literature and language teaching: a guide for teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9780511733048
LEFFA, V. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra - DC Luzzatto, 1996.
LIMA, A. K. C. Literatura no ensino/aprendizagem de Língua Inglesa: formação da consciência linguística e crítica. Dissertação (Mestrado) - Adria Kezia Campos Lima. - 2020. 174 f. - Universidade Federal de Goiás, Unidade Acadêmica Especial de Ciências Humanas e Letras, Programa de Pós-Graduação em Educação, Jataí, 2020. DOI https://doi.org/10.29327/67088-5
MCGEE, S. J. Analyzing literature: a guide for students. Salina: Longman, 2001.
MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2003.
MOREIRA, M. A. Linguagem e aprendizagem significativa. Conferência de Encerramento do IV Encontro Internacional Sobre Aprendizagem Significativa. Maragogi: 8 a 12 de setembro de 2003. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/linguagem.pdf. Acesso em: 07 out. 2019.
MOTA, F. Literatura e(em) ensino de Língua Estrangeira. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 2, n. 1, p. 101-111, jan./jun. 2010.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
WIDDOWSON, H. O Ensino das línguas para a comunicação. São Paulo: Pontes, 2005.
YAMAKAWA, A. Ensino de língua inglesa: o papel do texto literário na formação do leitor. In: FERNANDES, M. L. S; ALVES F. E; COQUEIRO W. S, ANDRÉ W. (org.). Anais do I Encontro de diálogos literários: um olhar para além das fronteiras, Campo Mourão, p. 173-193, 2013. Disponível em: https://dialogosliterarios.files.wordpress.com/2013/06/anais1c2baencontrodedialogosliterarios.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adria Kezia Lima, Neuda Alves do Lago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.