Portuguese Language Teaching based on Competences versus the Social Education of the Individual
what is this contradiction in the BNCC?
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-44Keywords:
BNCC, Competencies, Social Education, Language TeachingAbstract
Based on the theoretical reference of sociocultural perspective (VYGOTSKY) and the ideological model of literacy (STREET), this article aims to create intelligibility surrounding the BNCC’s proposal of essential learning of the Portuguese language. More specifically, it aims to investigate how the proposal of the student’s education is constituted, considering theoretical concepts and assumptions used to support, organize and systematize the presentation of curricular content. It is a documentary research with a qualitative basis (CAULLEY, 1983), which is committed to the description and interpretation of facts (ANDRÉ, 2000). The obtained results demonstrate that the document seems to contemplate a more situated and contextualized proposal of the student’s education, one of immersion in social practices of the use of textual genres, one based on a conception of language with a enunciative-discursive basis, one associated with construction of the student’s identity, and one in observance of emotional factors, which are contemplated and embraced by the model of Teaching based on Competencies. The main point is that it is a simple and less obstructive way of incorporating issues that are so important for a contemporary education, which should be focused on overcoming social and economic inequalities, and which, intentionally, in compliance with neoliberal demands, in addition to not recalibrating the central elements of the curriculum, and with a view to maintain the prevailing ideologies that constitute the educational and social processes, justifies the contradictions which can be observed throughout the document and demands a much more questioning and reflective posture from the educator-reader.
Downloads
Metrics
References
ANDRÉ, M. E. D. A. de. Diferentes tipos de pesquisa qualitativa. In: Etnografia da Prática Escolar. 4. ed. Campinas: Papires, 2000.
BARBOSA, M. V Sujeito, Linguagem e Emoção a partir do diálogo entre Bakhtin e Vigostki. In: SMOLKA, A. L. B.; NOGUEIRA, A. L. H. (org). Emoção, Memória e Imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura. Campinas: Mercado de Letras, 2011.
BARBOSA, J. P.; ROJO, R. Campos de atuação, letramentos e gêneros na BNCC. In: NASCIMENTO, E. L.; CRISTOVÃO, V. L. L.; LOUSADA, E. (org.). Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas: Pontes, 2019.
BARBOSA, S. A. D.; BEDRAN, P. F. Perspectiva sociocultural e questões identitárias: breves considerações no âmbito da formação de professores. The ESPecialist. São Paulo, v. 37, n. 2, p. 1-18, dez 2016.
BARBOSA, S. A. D.; BEDRAN, P. F. The Education of Teachers in Brazilian Context(s) under a Socio-Cultural Perspective: The Influence of emoticons and (Co)construction of Professional Identity in the Autobiographical Narrative(s). Journal of Teaching and Education, v. 8, n. 2, p. 75–98, 2018.
BARBOSA, S. M. A. D.; BEDRAN, P. F. 'Serei Professor de Inglês ou Português?': um olhar para as escolhas profissionais à luz de questões identitárias e emocionais na formação do professor de língua materna e estrangeira. In: SILVA, A. P. P.; SANTOS, L. I. S.; Phillipsen, N. I. (org.). Formação, Docência e Práticas Pedagógicas em Linguagens: Diferentes Contextos em Diálogo. 1ed. v. 1. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 205-229.
BEDRAN, P. F. Letramento digital e a formação do professor de língua na contemporaneidade. EntreLínguas, Araraquara, v. 2, n. 2, p. 225-247, jul/dez 2016. DOI https://doi.org/10.29051/el.v2i2.8614
BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. G.; IWASSE, L. F. A.; ZANATTA, S. C. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, v. 11, n. 25, p. 155-171, set-dez 2019. DOI https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasil: Ministério da Educação, 2018.
CAULLEY, D. N. Document Analysis in Program Evaluation. Evaluation and Program Planning, v. 6, p. 19-29, 1983. DOI https://doi.org/10.1016/0149-7189(83)90041-1
CLARKE, M. Language Teacher Identities: Co-constructing Discourse and Community. Clevedon: Multilingual Matters, 2008. DOI https://doi.org/10.21832/9781847690838
DELLAGNELO, A. C. K.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. V. (org). Estudos sobre ensino-aprendizagem e formação de professores de línguas de uma perspectiva sociocultural. Ed.1. Campinas: Pontes, 2020.
FRIEDRICH, J. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. Tradução de Anna Rachel Machado e Eliane Gouvêa Lousada. São Paulo: Mercado de Letras, 2012.
GERHARDT, A. F. L. M. Concepções de aprendizado na BNCC: bases ideológicas e efeitos no ensino de português. In: GERHARDT, A. F. L.; AMORIM, M. A. A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. ed. 2. Campinas: Pontes, 2022.
HAMILTON, M. Sustainable literacies and the ecology of lifelong learning. London: 2000.
HAWKINS, M.; NORTON, B. Critical language teacher education. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. C. (org.). The Cambridge guide to second language teacher education. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. DOI https://doi.org/10.1017/9781139042710.006
JOHNSON, K. E. Second Language Teacher Education: a sociocultural perspective. New York: Routledge, 2009. DOI https://doi.org/10.4324/9780203878033
JOHNSON, K. E.; GOLOMBEK, P. R. Mindful L2 Teacher Education: a Sociocultural Perspective on Cultivating Teachers’ Professional Development. New York, NY: Routledge, 2016. DOI https://doi.org/10.4324/9781315641447
KLEIMAN, A. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso, v.8, n. 3, p. 487-517, set/dez 2008. DOI https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300005
KU, E. K.; LIU, Y. Integrating Language teacher Identity into Competency-based Language Teacher education. In: WANG, A. Y. (ed.). Competency-Based Teacher Education for English as a Foreign Language: Theory, Research, and Practice. New York: Routledge, 2022. DOI https://doi.org/10.4324/9781003212805-4
LIBÂNEO, J. C. As teorias pedagógicas modernas ressignificadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, J. C.; SANTOS, A. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea, 2005. Disponível em: https://www.fclar.unesp.br/Home/Graduacao/Espacodoaluno/PET-ProgramadeEducacaoTutorial/Pedagogia/capitulo-libaneo.pdf. Acesso em: jun. 2022.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. ed 10. São Paulo: Cortez, 2012.
MOITA LOPES, L. P. Discursos de identidade em sala de aula de leitura de L1: a construção da diferença. In: SIGNORINI, I. Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, 2002.
MOITA LOPES, L. P. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2002a.
MOITA LOPES, L. P; BASTOS, L. C. Identidades: recortes multi e interdisciplinares. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2002.
NORTON, P. B. Identity and Language learning: Gender, Ethnicity and Educational change. Edinburgh: Pearson Education, 2000.
OECD. The future of education and skills. Education 2030. 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf. Acesso em: jan 2023.
PROENÇA-LOPES, L.; ZAREMBRA, F. A. O discurso de crise da educação: crítica ao modelo de competências desde a epistemologia da educação. Rev.hist.edu.lationam – v. 15, n. 21, p. 283-304, jul-dez 2013. DOI https://doi.org/10.19053/01227238.2474
RAJAGOPALAN, K. Reforma Curricular e Ensino. In: GERHARDT, A. F. L.; AMORIM, M. A. A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. ed. 2. Campinas: Pontes, 2022.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. Parábola Editorial: São Paulo, 2009.
ROJO, H. R. et al. (org). Esc@la conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
SALOMÃO; A. C. B.; BEDRAN, P. F. Competency-based teacher education and sociocultural theory: exploring connections. In: WANG, A. Y (ed.). Competency-based Teacher Education for English as Foreign Language. New York: Routledge: 2022.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. ed.2. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
STREET, B. V. Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education. Harow: Pearson, 1995.
STREET, B. V. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Trad. Marcos Bagno. Filologia e Linguística Portuguesa, n. 8, p. 465-488, 2006. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p465-488
SZUNDY, P. T. C. A base nacional comum curricular e a lógica neoliberal: que língua(gens) são (des)legitimadas? In: GERHARDT, A. F. L.; AMORIM, M. A. A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. ed. 2. Campinas: Pontes, 2022.
TILIO, R. A base nacional comum curricular e o contexto brasileiro. In: GERHARDT, A. F. L.; AMORIM, M. A. A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. ed. 2. Campinas: Pontes, 2022.
VARGHESE et al. Theorizing language teacher identity: Three perspectives and beyond. Journal of Language, Identity, and Education, v. 6, n. 4, p. 21-44, 2005. DOI https://doi.org/10.1207/s15327701jlie0401_2
VYGOSTKY, L. V. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
VYGOSTKY, L. V. A formação social da mente. Tradução de José Cippola Neto et al. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VYGOSTKY, L. V. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
VYGOSTKY, L. V. Psicologia Pedagógica. Tradução de Paulo Bezerra. ed.3. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
WANG, A. Y. Developing Competency-based Teacher Education with School-University Partnership: A case in Taiwan. In: WANG, A. Y. (ed.). Competency-Based Teacher Education for English as a Foreign Language: Theory, Research, and Practice. New York: Routledge, 2022. DOI https://doi.org/10.4324/9781003212805-7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Patrícia Fabiana Bedran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.